כאב

אבחנה מוקדמת של ספונדילוליזיס בחוליות המותניות בילדים והפסקת פעילות ספורטיבית מביאים לתוצאות טיפול טובות

ממחקר חדש עולה שבילדים הסובלים מ- acute lumbar spondylolysis אבחון מוקדם של הפציעה (תוך 25 יום) והפסקת פעילות ספורטיבית למשך 3 חודשים לפחות מביאים לתוצאות קליניות מצוינות. החוקרים הוסיפו שפציעה חד צדדית עדיפה על פגיעה דו צדדית.

לדברי החוקרים, כנראה שישנם אנשים עם סיכוי יותר גבוה לסבול מהבעיה אשר מתרחשת לאחר פעילות ספורט המערבת פלקציה ואקסטנציה של עמוד השדרה המותני.

במחקר השתתפו 132 ילדים שסבלו מ- lumbar spondylolysis שאובחן בעזרת צילום רנטגן ו/או סינטיגרפיה של העצמות. 86 מהחולים הפסיקו כל פעילות למשך 3 חודשים. קבוצה אחרת ובה 98 חולים לבשו מתקן קיבוע למשך 3 חודשים ו-69 חולים עברו טיפול פיזיותרפי שכלל חיזוק של שרירי הבטן, מתיחה של שרירי ה- hamstring והנעה של האגן.

במעקב שנמשך בממוצע 4.2 שנים מצאו החוקרים ש-48 מהחולים השיגו תוצאות מצוינות וחזרו לשחק ללא כאבים כלל. 76 חולים חזרו לשחק אך סבלו לעיתים מכאב ו-6 אמנם חזרו לשחק אך סבלו מכאב לעיתים קרובות וחלה ירידה בתפקוד שלהם.

מניתוח התוצאות עולה שהפקטור החשוב ביותר להשגת תוצאות טובות היה שינוי הפעילות, לחולים אשר הפסיקו כל פעילות ספורטיבית בזמן הטיפול היה סיכוי גבוה פי 16.4 להגיע לתוצאות מצוינות בהשוואה לכאלו שלא הפסיקו את הפעילות.

גורם חשוב נוסף היה פגיעה חד צדדית אשר בעקבותיה הושגו תוצאות מצוינות ב-15.9% יותר מאשר בעקבות פגיעה דו צדדית.

גם לאבחון מוקדם היתה חשיבות מרכזית כאשר בקרב החולים שהשיגו תוצאות מצוינות משך הזמן מהפציעה ועד לאבחון היה 25 ימים בממוצע לעומת 191 ימים עד לאבחנה בקרב שאר החולים.

גיל, מין, גובה הפגיעה, סוג הספורט, קיבוע, טיפול פיזיותרפי וחוסר איחוי של העצם לא נמצאו כבעלי השפעה על התוצאות.

“ילד אשר אובחן תוך 25 יום והופסקה פעילותו הספורטיבית השיג תוצאות טובות” סיכמו החוקרים והוסיפו שכנראה טיפולים אחרים לרבות קיבוע ופיזיותרפיה לא משנים את הפרוגנוזה. 

AOSSM 2004 Annual Meeting. Presented June 27, 2004

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה