כאב

התערבות מינימלית מסייעת בטיפול בכאב גב תחתון תת-אקוטי (Spine)

על-פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם לאחרונה, התערבות מינימלית יעילה בטיפול בחולים הסובלים מכאב גב תחתון (LBP) תת-אקוטי.

החוקרים כותבים כי מיני-התערבות הוכחה בעבר כטיפול יעיל ב-LBP תת-אקוטי, אך עדיין לא ידוע האם לתועלת זו השפעה ממושכת. הם מוסיפים כי השפעות הטיפול אינן מוגדרות היטב.

56 מתוך 164 חולים הסובלים מ-LBP תת-אקוטי נבחרו באקראי לטיפול במתן התערבות מינימלית, 51 חולים נבחרו לקבלת התערבות מינימלית יחד עם ביקור בסדנה, ו-57 חולים נבחרו לקבלת הטיפול הרגיל. מיני ההתערבות כללה הערכה מפורטת של היסטורית החולה והממצאים הרפואיים שנעשתה על-ידי רופא ופיזיותרפיסט, ומתן המלצות ועצות לחולה בהתאם.

במהלך 24 חודשי המעקב, לא נמצאו הבדלים בין שלושת קבוצות הטיפול מבחינת עוצמת הכאבים, יכולת התפקוד, או איכות החיים הקשורה בבריאות. אולם, בהשוואה לטיפול הרגיל, הפחיתה ההתערבות המינימלית את שכיחות הופעת הכאב ביום (P = .01) ואת מספר הכאבים המטרידים (P < .05), העלתה את שביעות הרצון מן הטיפול והפחיתה את העלויות הנובעות מ-LBP (כ-4,670 יורו לעומת 9,510 יורו; P = .04). העלויות לא פחתו עוד בהוספת ביקור בסדנת עבודה להתערבות המינימלית (5,990 יורו, תוצאה שאיננה משמעותית ביחס למיני התערבות בלבד).

מספר ימי המחלה הממוצע היה 30 ימים בקבוצת ההתערבות המינימלית, 45 ימים בקבוצת ההתערבות המינימלית יחד עם ביקור בסדנה, ו-62 ימים בקבוצת הטיפול הרגיל (P = .03 עבור התערבות מינימלית ביחס לטיפול הרגיל).

מתוך 13 המשתנים שנבדקו בכל קבוצה, היתה תפיסת הסיכון שלא להחלים המשתנה המשמעותי ביותר שנבע מהשפעת הטיפול. ההתערבות המינימלית נמצאה יעילה ביותר בהפחתת הכאב בחולים שבהם מצויה תפיסת סיכון גבוהה שלא להחלים.  

החוקרים כותבים כי ההתערבות המינימלית היא טיפול יעיל ב-LBP תת-אקוטי. לטענתם, למרות העדר השפעה משמעותית על עוצמת הכאב ומידת חוסר התפקוד, יכול טיפול זה, הכולל מתן ייעוץ והמלצות מתאימות, להפחית את העלויות הכרוכות בטיפול ב-LBP ‘בגישה אקטיבית’.

Spine. 2004;29:1069-1076

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה