כאב

שחרור מבוקר של oxycodone מפחית את צריכת משככי כאבים אופיאואידים בחולות סרטן שד לאחר ניתוח (Curr Med Res Opin)

מחקר חדש מוצא כי שחרור מבוקר של oxycodone, CRO, במהלך 12 שעות, לאחר ניתוח בחולות סרטן שד, מפחית במחצית את הדרישה למתן תוך-ורידי משככי כאבים אופייטים המבוקרת על-ידי החולה (PCA) ומייצר תופעות לוואי מינימליות.

מחקרים מעלים כי מתן CRO במינון של 10 מ”ג, בהכנה אופיאואידית חדשה בצורת טבליה, יעיל במניעת כאבים לאחר הניתוח בחולות שעברו ניתוח של ה-anterior cruciate ligament וניתוח ambulatory laparoscopic tubal ligation. 

החוקרים ערכו מחקר אקראי מבוקר באמצעות פלצבו לקביעת יעילות שיכוך הכאבים של מתן CRO במינון של 20 מ”ג בלוח-זמנים של 12 שעות לטיפול בכאבים המופיעים לאחר הניתוח בקרב 40 חולות סרטן שד בסטטוס ASA בדרגות I-III שעברו ניתוח.

כל החולות קיבלו טיפול מקדים במתן אורלי של midazolam במינון של 7.5 מ”ג וקיבלו הרדמה כללית באמצעות remifentanil ו-propofol לפני הניתוח. קבוצת המחקר טופלה באמצעות טבלית CRO אחת במינון של 20 מ”ג יחד שניתנה עם הטיפול המקדים וטבליה נוספת שניתנה כעבור 12 שעות. קבוצת הפלצבו קיבלה טבליות פלצבו באותו לוח זמנים. לכל החולות התאפשר מתן עצמי של טיפול אופיאואידי באמצעות מכשיר PCA תוך-ורידי.   

בהשואה לקבוצה שקיבלה פלצבו נמצא השטח תחת העקומה עבור צריכת האופיאואידים ב-IV PCA קטן משמעותית בקבוצה שטופלה באמצעות CRO (ערך P=.01). יתרה מכך, קבוצת ה-CRO צרכה פחות תרופות אופיאואידיות לאחר הניתוח כעבור 4 שעות (P = .036),  כעבור 16 שעות  (P = .01), וכעבור 24 שעות (P = .005), ודרשה מנת העמסה אופיאואידית תוך-ורידית קטנה יותר (P < .001).

בנוסף, נמצא כי השטח מתחת לעקומה עבור תוצאות ה-VAS בזמן מנוחה היה קטן משמעותית בקבוצת ה-CRO ביחס לקבוצת הפלצבו (P = .05), כמו גם כעבור 16 שעות (P = .04), וכעבור 24 שעות (P = .03) מזמן הניתוח. השטח שמתחת לעקומה עבור רמת כאב בזמן תנועה (P = .103) ועבור איכות שיכוך הכאבים (P = .139), ועבור הופעת בחילות (P = .34) לא נמצא שונה משמעותית בין הקבוצות.

אף אחת מהחולות לא הראתה סימני בלבול, חרדה, דיכוי נשימה, גרד, יתר/חסר לחץ-דם עורקי, bradycardia או tachycardia.

החוקרים מסכמים כי מתן CRO במינון של 20 מ”ג יעיל בטיפול בכאבים המופיעים בעקבות ניתוח סרטן שד והוא כרוך בתופעות לוואי קלות בלבד. הם מוסיפים כי מחקרים עתידיים יהיו הכרחיים בכדי לקבוע האם מינון גבוה יותר או שילוב הטיפול עם NSAID עשויים להפחית את הצורך במשככי כאבים לאחר הניתוח.

Curr Med Res Opin 2004;20:199-202.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה