כאב

חסר עצם כגורם סיכון לשבר פמורלי בזמן ניתוח (J Bone Joint Surg Am)

ממחקר חדש עולה שאחד מגורמי הסיכון המרכזיים לשבר בעצם הירך בזמן ניתוח רוויזיה של החלפה מלאה של מפרק הירך,  הוא כמות חסר העצם טרם הניתוח. החוקרים ציינו שבין גורמי הסיכון הנוספים שזוהו היה גם יחס נמוך בין עובי הקורטקס לקוטר עצם הירך.

במחקר רטרוספקטיבי מסוג case-control נבדקו 64 חולים שסבלו משבר פמורלי בזמן רווזיה של ניתוח ארתרופלסטיה מלאה של מפרק הירך עם שימוש בשורש המותאם לדיאפיזה וללא דבק. קבוצת הבקרה כללה 147 חולים שעברו את אותו הניתוח באותה התקופה ולא סבלו משבר בזמן הניתוח.

החוקרים מצאו שבקרב החולים שסבלו משבר בזמן הניתוח אובדן העצם היה רב יותר מאשר בקבוצת הבקרה (מובהק סטטיסטית). בנוסף, בקבוצה שסבלה משבר הקוטר של שורש המפרק היה גדול יותר מאשר בקבוצת הבקרה (18 מ”מ בממוצע לעומת 16.5).

החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בשכיחות השברים בין שימוש בשורש קשתי או ישר.

שנתיים או יותר לאחר הניתוח הוערך מצבם של 39 חולים מהקבוצה שסבלה משברים ושל 72 חולים מקבוצת הבקרה. לא נצפה הבדל מובהק בין הקבוצות בכל המדדים שנבדקו.

החוקרים ציינו שעל סמך המחקר ניתן לקבוע שמידת חסר העצם מהווה גורם סיכון מרכזי להיווצרות שבר בעצם הירך במהלך הניתוח. עם זאת, הם הוסיפו שלאחר שנתיים לא היה הבדל משמעותי בין החולים שסבלו משבר במהלך הניתוח לאלה שלא מבחינת  מדדים רנטגנים ופונקציונלים.

J Bone Joint Surg Am 2004 Mar;86:480-485

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה