אורתופדיה-פיזיותרפיה

השוואת יעילות התערבויות שונות לטיפול באוסטיאופורוזיס על-רקע הריון והנקה (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת היעילות של התערבויות לטיפול באוסטיאופורוזיס על-רקע הריון והנקה, אם כי בשל הטרוגניות רבה והעדר נתונים מוצקים, לא ניתן להסיק מסקנות חד-משמעיות באשר לגישת הטיפול הטובה ביותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא נערכו מחקרים קודמים להערכת הגישה הטובה ביותר לטיפול בנשים עם אוסטיאופורוזיס על-רקע הריון והנקה. מטרתם כעת הייתה להשלים סקירה שיטתית להערכת העדויות הזמינות הטובות ביותר באשר להשפעה של התערבויות שונות על צפיפות העצם והסיכון לשברים בנשים אלו.

החוקרים השלימו חיפוש מקיף במאגרי PubMed/Scopus לזיהוי מאמרים רלבנטיים שפורסמו עד 20 בדצמבר, 2022. הם התמקדו בנשים עם אוסטיאופורוזיס על-רקע הריון והנקה שקיבלו כל טיפול כנגד אוסטיאופורוזיס והוציאו מחקרים שכללו נשים עם סיבות משניות לאוסטיאופורוזיס או עם אוסטיאופורוזיס חולפת של הירך.

הסקירה כללה 66 מחקרים (451 נשים; משך מעקב שנע בין 6-264 חודשים).

לאחר שנה אחת, העלייה בצפיפות העצם בעמ”ש מותני עם תוספי סידן וויטמין D עמדה על 2.0-7.5%, כאשר טיפול בביספוספנטים לווה בעליה של 5.0-41.5% וטיפול ב-Teriparatide לווה בעליה של 8.0-24.4%. לאחר שנתיים, היקף השיפור בצפיפות העצם עמד על 11.0-12.2% עם תוספי סידן וויטמין D, 10.2-171.9% עם ביספוספנטים ו-24.1-32.9% עם Teriparatide, בהתאמה.

צפיפות העצם בצוואר ירך עלתה ב-6.1% עם תוספי סידן וויטמין D, ב-0.7-18% עם ביספוספנטים וב-8.4-18.6% עם Teriparatide לאחר 18-12 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בשל הטרוגניות רבה והעדר נתונים השוואתיים מוצקים, לא ניתן להסיק מקנות חד-משמעיות אודות ההתערבות הטיפולית הטובה ביותר בנשים עם אוסטיאופורוזיס על-רקע הריון והנקה.

J Clin Endocrinol Metab, Sep 14, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה