אורתופדיה-פיזיותרפיה

הפרעות שינה נפוצות בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (J Rheumatol)

בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית (Psoriatic Arthritis) שכיחות גבוהה של איכות שינה ירודה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Rheumatology.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת העדויות אודות הקשר בין דלקת מפרקים פסוריאטית ובין בעיות שינה. הם זיהו 36 מחקרים רלבנטיים, כולל 26 מחקרי חתך, 7 מחקרי עוקבה ו-3 מחקרים התערבותיים במאגרי PubMed ו-EMBASE.

שיעורי הימצאות בעיות שינה בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית, כפי שנקבע על-פי דיווחים עצמיים של החולים, נעו בין 30-85%.

ממטה-אנליזה של שישה מחקרים שהתבססו על מדד PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index) עלה כי שיעורי איכות שינה ירודה בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית עמדו על 72.9%, שיעור גבוה יותר משמעותית בהשוואה לשיעור של 26.9% בביקורות בריאות, אך לא שונה משמעותית משיעור של 59.8% שדווח בחולים עם פסוריאזיס. הפרעות שינה מוקמו במקום הרביעי ברשימת תחומי איכות חיים בריאותית שהושפעו מדלקת המפרקים.

מחקר אחד הציע קשר דו-כיווני בין דלקת מפרקים פסוריאטית ובין דום נשימה חסימתי בשינה.

גורמים שניבאו הפרעות שינה כללו חרדה, כאב, שקיעת דם, דיכאון, עייפות, תפקוד גופני ומספר מפרקים נפוחים/רגישים. טיפול במעכבי TNF, Guselkumab ו-Filgotinib לוו בשיפור מדדי שינה.

מדדי שינה אובייקטיביים, כולל אקטיגרפיה ומעבדת שינה, לא שימשו במחקרים שכללו חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית ואין עדויות באשר למהימנות דיווחים עצמיים של המטופלים על מדדי שינה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של איכות השינה על פעילות דלקת מפרקים פסוריאטית ותסמיני המחלה באמצעות מדדי שינה אובייקטיביים וסובייקטיביים, הערכת יעילות גישות לטיפול בבעיות שינה וההשפעות של טיפולים אלו על תסמיני וסימני המחלה.

J Rheumatol, May 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה