אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם צריכת אלכוהול מפחיתה תמותה מכל-סיבה? (JAMA Netw Open)

שתיית אלכוהול בכמות נמוכה או מתונה בכל יום אינה מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה, בעיקר בנשים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים תצפיתיים קודמים נטו להעיד כי שתיית אלכוהול מתונה מלווה בתוחלת חיים ארוכה יותר וסיכון נמוך יותר לתמותה עקב מחלות לב, בהשוואה להימנעות משתיית אלכוהול. סקירות שיטתיות ומטה-אנליזות הצביעו על קשר בצורת J, עם השפעה מגנה במינונים נמוכים ועליה בסיכון במינונים גבוהים.

כעת השלימו החוקרים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה במטרה להבין טוב יותר את הקשר בין צריכת אלכוהול ובין תמותה מכל-סיבה וכן לבחון את ההשפעה של מקורות הטיה על תוצאות אלו.

החוקרים זיהו מחקרי עוקבה עם סקירה שיטתית במטרה להשלים השוואה של מחקרים עם וללא הטיה מסוימת, העשויה להשפיע על הבדלים בין אלו ששתו אלכוהול ואלו שנמנעו מאלכוהול. הניתוח הסופי כלל 107 מחקרים שפורסמו בין ינואר 1980 יולי 2021.

החיפוש הוביל לזיהוי 724 הערכות סיכון של תמותה מכל-סיבה עקב צריכת אלכוהול מ-107 מחקרי עוקבה, אשר כללו למעלה מ-4.8 מיליון משתתפים ו-425,564 מקרי תמותה.

במודלים שכללו תקנון להשפעות ערפלנים אפשריים של שינויים בדגימה, הטיית שתיית אלכוהול בעבר וקריטריונים מוגדרים אחרים, החוקרים לא זיהו סיכון מופחת משמעותית לתמותה מכל-סיבה בקרב אלו ששתו אלכוהול בכמות קטנה (1.3-24 גרם אתנול ביום; סיכון יחסי של 0.93, p=0.07) ואלו ששתו אלכוהול לעיתים (פחות מ-1.3 גרם אתנול ביום; סיכון יחסי של 0.96, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.06).

עם זאת, במודל מתוקן במלואו, זוהה סיכון מוגבר באופן לא-מובהק סטטיסטית לתמותה מכל-סיבה באלו ששתו 25-44 גרם אתנול ביום (סיכון יחסי של 1.05, p=0.28) וסיכון מוגבר משמעותית באלו ששתו 45-64 גרם אתנול או 65 גרם אתנול ומעלה בכל יום (סיכון יחסי של 1.19 וסיכון יחסי של 1.35, p<0.05).

החוקרים כותבים כי הסכנות של שתיית אלכוהול רבה החלו להופיע ברמות נמוכות יותר בנשים לעומת גברים. בהשוואה לנשים שלא שתו אלכוהול במהלך חייהן, בנשים ששתו אלכוהול תועד סיכון גדול יותר משמעותית לתמותה (סיכון יחסי של 1.22, p=0.03).

מהממצאים עולה סיכון מוגבר לתמות מכל-סיבה בנשים לעומת גברים ששתו אלכוהול בכמות 25 גרם ביום ומעלה, כולל עליה משמעותית בסיכון לתמותה עם צריכת אלכוהול מתונה בקרב נשים, אך לא בגברים. עם זאת, הסיכון לתמותה עם צריכה ממוצעת של עד 25 גרם אתנול ביום היה דומה בשני המינים.

JAMA Netw Open, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה