אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם להשמנה השפעה מגנה מפני דלקת ריאות לאחר-ניתוח בילדים עם הפרעות נוירולוגיות? (Paediatr Anaesth)

במאמר שפורסם בכתב העת Paediatric Anaesthesiology מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה בילדות עשויה להגן מפני התפתחות דלקת ריאות לאחר-ניתוח בילדים עם הפרעות נוירולוגיות, ממצאים התואמים לפרדוקס ההשמנה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת ריאות לאחר-ניתוח מעלה את הסיכון לתמותה לאחר-ניתוח ומדובר בסיבוך חמור על-רקע טיפול רפואי. בילדים עם ליקוי נוירומוסקולארי טרם הניתוח קיים סיכון מוגבר לדלקת ריאות לאחר התערבות ניתוחית. בנוסף, השמנה הינה גורם סיכון לסיבוכים ריאתיים לאחר-ניתוח, כולל דלקת ריאות.

מאחר והשמנה נפוצה יותר בילדים עם הפרעות נוירולוגיות, החוקרים ביקשו לבחון אם השמנה עלולה להביא לעליה בסיכון לדלקת ריאות לאחר-ניתוח באוכלוסייה זו.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל ילדים עד גיל 18 שנים מתכנית National Surgical Quality Improvement Program (2012-2019) שעברו ניתוח אורתופדי באשפוז. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לדלקת ריאות לאחר-ניתוח בילדים עם הפרעות נוירולוגיות לפי מצב ההשמנה.

מדגם המחקר כלל 60,745 ילדים (גיל חציוני של 13 שנים) שעברו ניתוח אורתופדי באשפוז בתקופת המחקר, מהן 43.6% במשקל תקין ו-30.8% עם משקל-עודף/השמנת-יתר.

מהנתונים עולה כי שיעורי היארעות דלקת ריאות לאחר-ניתוח היו גבוהים יותר בקרב ילדים במשקל בריא עם הפרעות נוירולוגיות, בהשוואה לילדים ללא הפרעות נוירולוגיות (יחס סיכון של 3.55 לעומת 0.34). יתרה מזאת, הקשר בין הפרעות נוירולוגיות ובין דלקת ריאות לאחר-ניתוח היה הבולט ביותר בקרב ילדים בעלי עודף-משקל, לעומת ילדים בעלי משקל בריא או השמנת-יתר (יחס סיכון של 11.88 לעומת 9.45 לעומת 4.40). ממצאים אלו היו נכונים עם כל ההפרעות הנוירולוגיות שנבחנו במסגרת המחקר.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין את המנגנונים בבסיס פרדוקס ההשמנה בילדים עם הפרעות נוירולוגיות.

 

Paediatr Anaesth. 2022 Nov 18

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה