אורתופדיה-פיזיותרפיה

רמות Calprotectin בדם עשויות לסייע בהערכת פעילות דלקת מפרקים פסוריאטית (Rheumatol Ther)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Rheumatology International עולה כי קיימת קורלציה בין רמות Calprotectin בדם ובין פעילות המחלה בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית וכי מדד זה עשוי לסייע בחיזוי השגת יעד הטיפול התרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם מעט סמנים בדם בקורלציה עם דלקת מפרקים פסוריאטית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את החשיבות הקלינית של רמות Calprotectin בדם בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית, כולל כמדד המסייע בהערכת פעילות המחלה והשגת יעדי הטיפול.

הערכת רמות Calprotectin בדם התבססה על בדיקת ELISA ב-71 חולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית, 55 חולים עם פסוריאזיס ו-10 ביקורות בריאות. החוקרים בחנו את הקשר בין רמות Calprotectin בדם ובין מדדי פעילות מחלה בתחילת המחקר ולאורך המעקב. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת האפשרות להתבסס על רמות Calprotectin  לחיזוי השגת יעדי טיפול, כולל פעילות מחלה נמוכה, הפוגה ופעילות מחלה מינימאלית.

מהנתונים עולה כי רמות Calprotectin בדם היו גבוהות יותר משמעותית בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית/פסוריאזיס, בהשוואה לביקורות בריאות (p<0.001). תועדה קורלציה חיובית בין רמות Calprotectin בדם ובין מדד PASI (או Psoriasis Area and Severity Index), מדד DAPSA (או Disease Activity in Psoriatic Arthritis) והמרכיבים של מדדים אלו [כולל מספר מפרקים רגישים, מספר מפרקים נפוחים, מדד Patient’s Global Assessment ו-Visual Analog Scale].

לאחר שנה אחת של מעקב, מספר החולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית בהפוגה ופעילות מחלה מינימאלית עלה משמעותית (23.9% לעומת 66.1% ו-29.5% לעומת 73.2%, בהתאמה; p<0.001).

מניתוח סטטיסטי עלה כי בחולים עם רמות Calprotectin נמוכות יותר הושגה פעילות מחלה נמוכה, פעילות מחלה מינימאלית והפוגה במחלה בשלב מוקדם יותר, כולל הפוגה ופעילות מחלה מינימאלית בתוך שנה אחת (p<0.05 לכלל התוצאים).

עוד עולה מהנתונים כי רמות Calprotectin בדם בתחילת המחקר עשויות לנבא השגת יעד הטיפול לאחר שלושה חודשים (שטח מתחת לעקומה בטווח 0.663-0.691, P<0.05 לכלל התוצאים).

ממצאי המחקר תומכים בחשיבות רמות Calprotectin בדם ככלי חשוב בניהול הטיפול בחולים עם דלקת מפרקים פסוריאטית.

 

Rheumatol Ther, Oct 21, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה