אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם ניתן להשלים ניקור מפרק אבחנתי וטיפולי בברך מכופפת? (J Clin Rheumatol.)

ביצוע ניקור מפרק (Arthrocentesis) בברך מיושרת הינה הגישה המועדפת; עם זאת, מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Rheumatology עולה כי שיעורי הצלחת הפרוצדורה דומים, כאשר הניקוז מבוצע בברך מיושרת או בברך מכופפת, כאשר משלבים לחץ מכאני לחלק העליון של הברך. טכניקה חדשה זו של ניקור מפרק מהווה חלופה שימושית בחולים המרותקים לכיסא גלגלים, אלו עם קונטרקטורות, חולים שאינם יכולים לשכב וחולים אחרים שאינם יכולים ליישר את הברך.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם ישנה העדפה ליישור או כיפוף הברך במהלך פרוצדורות ניקור מפרק ואם ניתן לשפר את שיעורי ההצלחה עם שילוב לחץ מכאני במקרים בהם הפרוצדורה מבוצעת בברך מכופפת.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות תוצאות פרוצדורות ניקור 55 מפרקים: 20 ניקורים בוצעו בברך מיושרת בגישה עליונה-צידית, 35 ניקורים בוצעו בברך מכופפת עם ובלי הצבת לחץ חיצוני בדמות תומך ברך באזור הבורסה מעל עצם הפיקה.

החוקרים מדווחים כי כמות הנוזל שהוצא הייתה גדולה יותר ב-191% עם פרוצדורות שבוצעו בברך מיושרת (16.9 מ”ל) לעומת פרוצדורות בברך מכופפת (5.8 מ”ל, p<0.007). שיעור הפרוצדורות האבחנתיות המוצלחות (2 מ”ל ומעלה) עמד על 95% (19 מבין 20) בפרוצדורות שבוצעו בברך מיושרת ועל 77% (27 מבין 35) בפרוצדורות שבוצעו בברך מכופפת (P=0.08).

לאחר שילוב לחץ מכאני לאזור הבורסה מעל עצם הפיקה ובמפרק הפטאלו-פמוראלי בברך מכופפת, כמות הנוזל הייתה כמעט זהה (16.9 מ”ל בפרוצדורות שבוצעו בברך מיושרת; 16.7 מ”ל בפרוצדורות שבוצעו בברך מכופפת), כמו גם שיעורי הצלחת ניקור אבחנתי (2 מ”ל ומעלה) (95% בפרוצדורות שבוצעו בברך מיושרת לעומת 100% בפרוצדורות שבוצעו בברך מכופפת).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טכניקה חדשה זו לביצוע ניקור מפרק בברך מכופפת עם לחץ חיצוני עשויה לשמש כחלופה טובה, כאשר אין אפשרות ליישר את הברך לצורך הפרוצדורה.

J Clin Rheumatol. 2018;24(6):295-301

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה