אורתופדיה-פיזיותרפיה

בתום מחקר של תלמידים ממעלה אדומים: ביום שישי 29.6 – הסידן האמורפי מהערבה ישוגר לחלל! (הודעת אמורפיקל)

הודעת אמורפיקל

זאת לשם השלמת בחינת יכולתו להפחית נזק גופני בקרב אסטרונאוטים!

במהלך השנתיים האחרונות קיימו תלמידי כיתה ט’ מבית הספר ‘דקל וילנאי’ במעלה אדומים המשתייכים לתכנית רמון ספייסלאב ללימודי חלל של קרן רמון, המאפשרת לתלמידים הזדמנות היסטורית לשלוח ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית, מחקר למציאת דרך למניעת פגיעה בעצמות האסטרונאוטים במהלך שהותם בחלל, במטרה לצמצם את הנזק לאסטרונאוטים ולסייע בעתיד גם לאנשים העתידים לשהות בחלל.

בשל הקרינה וחוסר בפעילות גופנית בחלל, נגרם דילול לעצם ובריחת סידן מוגברת. הניסוי שלווה על ידי צוותים מקצועיים מבית הספר ומנטור בעל רקע במדעים והכשרה ייעודית מטעם קרן רמון, נועד לבדוק איך התנאים של מיקרו-גרביטציה (חוסר כבידה) תשפיע על כמות המשקעים שנוצרו מתאים האחראיים לבניית העצם (אוסטאובלסטים) בהשפעה של סידן אמורפי- שפותח ומיוצר בערבה התיכונה על ידי חברת ‘אמורפיקל’ הנספג בגוף בצורה טובה יותר מהסידן הגבישי.

על פי המחקר,  במצב של מיקרו-גרביטציה, כמות משקעי הסידן שנוצרים על ידי תאים אוסטאובלסטים בהשפעת סידן אמורפי, יהיו שונים מכמות משקעי הסידן במצב של גרביטציה. בנוסף, במחקר שקיימו בנאסא נמצא, כי תאים אוסטאובלסטים מתחלקים לאט יותר במיקרוגרביטציה, מה שעשוי להשפיע על תהליך שקיעת הסידן. בנוסף התבססו התלמידים, על נתוני השפעת סידן אמורפי על תאים אוסטאובלסטים בכדור הארץ בתנאי כבידה רגילים, בהשוואה לסידן גבישי ועל תאי סרטן שהראו שינוי במטבוליזם שלהם בנוכחות סידן אמורפי. 

לאור התוצאות עד כה, המעידות על צמצום הנזק הגופני לאסטרונאוטים בחלל, באמצעות שימוש בסידן האמורפי הוחלט, כי האסטרונאוטים שיצאו לחלל ביום שישי, 29.6 על ידי החללית של חברת ספייסיקס, יצוידו בקפסולות של חברת ‘אמורפיקל’ מהערבה התיכונה, במטרה להשלים את הניסוי בתנאים אמיתיים בחלל.

שליו אמבון, תלמיד בית הספר ‘דקל וילנאי’ ממעלה אדומים, סיפר על התחושות לאחר הבחירה בניסוי שהובילו: “מאוד מרגש עבורנו לקבל את האישור לשימוש במחקר שעשינו בחלל. עבדנו קשה והשקענו רבות, בדיוק למטרה זו. הצגנו את המחקר באנגלית ובעברית בפני השופטים, שהתרשמו מהמידע הרב שנאסף ונחקר מדעית על ידינו, אנחנו מאוד מתרגשים מכך שהמחקר יתקיים בחלל ומקווים, כי הצלחנו לתרום משהו”. רותי כהן, מנהלת חטיבת הביניים ‘דקל וילנאי’, הוסיפה: “ייחודו של פרויקט זה מעבר לידע ולמיומנויות החקר, הפרויקט העניק ויצר אצל התלמידים מוטיבציה פנימית. התלמידים השקיעו רבות בפרויקט, מתוך עניין ובמטרה להגיע למצוינות ואנו רואים היום את התוצאות”. 

יוסי בן, מנכ”ל חברת ‘אמורפיקל’ בערבה התיכונה ציין: “שמחנו לקחת חלק ולסייע לתלמידים המדהימים בתהליך המחקר. אנו גאים לשלוח את הסידן האמורפי שלנו לחלל ומלאי אמונה, כי השימוש בו אכן יסייע לאסטרונאוטים לצמצום משמעותי של נזקים גופניים”.

רן לבנה, מנכ”ל קרן רמון הוסיף: “מרגש לראות איך חברות עתירות ידע נותנות מזמנם לטובת החינוך המדעי בישראל. שיתוף הפעולה בין אמורפיקל לבין הילדים מרגש”.

ראש מועצה אזורית ערבה תיכונה, אייל בלום אמר: “חברת ‘אמורפיקל’, החברה הראשונה שהחלה לפעול באזור התעשייה החדש שלנו, מסמלת את הקדמה והידע הרב הנמצאים בערבה התיכונה. מחקרו של יוסי בן, שהחל מהתבוננות בתהליך שעובר הסרטן הכחול, שטיפח בחוות הגידול בערבה, הוביל לפיתוחו של סידן אמורפי איכותי, שכבר נמכר ברחבי העולם וכעת עשוי לסייע לבריאות האסטרונאוטים בחלל. זהו הישג ענק. אנו מלאי הערכה ליוסי בן ולצוות ‘אמורפיקל’ וגאים בהם”.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה