אורתופדיה-פיזיותרפיה

צריכת תוספי ויטמין D3 אפקטיבית יותר מויטמין D2 בהעלאת רמות בדם של המרכיב הפעיל בעונת החורף (Am J Clin Nutr)

ממחקר חדש המתפרסם ב- Am J Clin Nutrעולה כי מתן מינון יומי מקובל של 15 μg ויטמין D3 היה אפקטיבי יותר בהעלאת הריכוז בדם של 25(OH)D בהשוואה לויטמין D2 בתקופת החורף, ולכן צריך להיות התוסף המועדף.

ברקע מסבירים החוקרים כי קיימות גישות סותרות בספרות לגבי האפקטיביות של ויטמין D2 ו- D3בהעלאת ריכוז 25(OH)D בדם, בעיקר בצריכה של מינונים נמוכים.

מטרת המחקר הייתה לבחון האם ויטמין D2 ו- D3מועשר במיץ או מזון, במינון נמוך יחסית של 15 μg ליום אפקטיביים בהעלאת רמות 25(OH)D בדם, וכן להשוות בין היעילות של שניהם בתושבים בדרום אסיה ובנשים אירופאיות לבנות לאורך תקופת חודשי החורף במסגרת מחקר גדול רנדומלי ומבוקר.

המחקר היה אקראי, כפול סמיות, מבוקר עם מזון מועשר בפלצבו והוא נערך בקרב אנשים מדרום אסיה ונשים אירופאיות לבנות בגילים 20-64 וכלל בסה”כ 335 משתתפים, אשר צרכו פלצבו, תוסף מיץ מועשר עם 15 μg של ויטמין D2או D3, או תוסף ביסקוויט מועשר עם 15 μg של ויטמין D2 או D3,, מידי יום לאורך 12 שבועות.

ריכוז 25(OH)D נמדד ע”י ספקטומטריה של נוזל כרומאטוגרפי בתחילת המחקר ולאחר 6 ו-12 שבועות.

החוקרים מדווחים כי לאחר ההתערבות בשתי הקבוצות האתניות, נמצא שהקבוצות שצרכו את תוסף הביסקוויט המועשר, ותוסף המיץ המועשר, עם ויטמין D3 הייתה עלייה מובהקת גדולה יותר בסה”כ 25(OH)D בהשוואה לאלה שצרכו את התוספים הללו עם ויטמין D2 או פלצבו. ההבדל בשינוי האבסולוטי בהשוואה ל-D2 היה מובהק סטטיסטי ועמד על 16.0 nmol/L ושל 15.3 nmol/L בביסקוויט ובמיץ, ושל 42.3 nmol/L ו-42.9 nmol/L בהשוואה לפלצבו בהתאמה.

החוקרים מסכמים כי במסגרת שימוש יומי מקובל ורלבנטי מבחינת המלצות בריאות הציבור של צריכת תוספי ויטמין D במינון יומי של 15 μgכתוספים רלבנטיים במזון מעושר, נמצא שויטמין D3 הוא אפקטיבי יותר בהעלאת רמות 25(OH)D בדם במהלך החורף.

לכן, לדעת החוקרים ויטמין D3 עשוי להיות המועדף לצורך השגת סטטוס אופטימלי של ויטמין D באוכלוסייה הכללית.

Am J Clin Nutr ajcn138693,

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה