אורתופדיה-פיזיותרפיה

הגדלת חדרים ותסמיני NPH אידיופטי עשויים להביא לעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AD/PD)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-AD/PD (Alzheimer’s and Parkinson’s Diseases and Related Neurological Disorders) עולה כי בחולים עם הגדלת חדרי המוח וחשד קליני ל-iNPH (Idiopathic Normal Pressure Hydrocephalus), קיים סיכון מוגבר לדמנציה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 468 משתתפים במאגר Kuopio Registry עם חדרים לטארליים גדולים, שהשלימו הערכת לחץ תוך-חדרי במהלך 24 שעות עם ביופסיה קורטקס פרונטאלי.

התוצאות הצביעו על סיכון גבוה לדמנציה במהלך חמש שנות המעקב. שיעורי ההיארעות נעו בין 77 ל-1,000 שנות-אדם באלו עם iNPH בהם הוכנס שאנט ועד 141 ל-1,000 שנות-אדם באלו עם הגדלת חדרים בשל אטרופיה מוחית.

מבין 236 החולים בהם הוכנס שאנט לאחר אישור NPH, ב-193 הוכנס שאנט בשל iNPH וב-43 הוכנס שאנט בשל NPH שניוני. מבין 146 החולים עם iNPH שהגיבו להכנסת השאנט ועם נתוני מעקב זמינים, ב-67 אובחנה דמנציה לאחר חמש שנים וב-40 תועד ליקוי קוגניטיבי קל.

באלו שפיתחו דמנציה, הסיבות הנפוצות כללו מחלת אלצהיימר (18 חולים), ליקוי קוגניטיבי וסקולארי (9 חולים) ודמנציה על-רקע אחר (6 חולים). בנוסף, תועדו 14 מקרים של דמנציה שהינה ככל הנראה על-רקע iNPH.

החוקרים בחנו עוד נתונים אודות 232 חולים בהם לא הוכנס שאנט מאחר וניטור הלחץ התוך-גולגולתי ובדיקות נוספות לא תמכו באבחנת NPH. בקבוצה זו, 165 פיתחו דמנציה, 36 פיתחו ליקוי קוגניטיבי קל, 25 לא פיתחו אף אחד מאלו וב-6 לא היו נתוני מעקב זמינים.

הגורמים הנפוצים לדמנציה בחולים אלו כללו גם כן מחלת אלצהיימר (69 חולים), לאחריה ליקוי קוגניטיבי וסקולארי (43 חולים) ודמנציה על-רקע אחר (25 חולים). מעניין לציין כי היו תשעה מקרים בהם הדמנציה יוחסה ככל הנראה ל-NPH.

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים כי בחולים עם תסמין אחד של NPH והגדלת חדרים, בעיקר עקב אטרופיה מרכזית, קיים סיכון גבוה מאוד לדמנציה.

מתוך כנס ה-AD/PD

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה