אורתופדיה-פיזיותרפיה

ניתוח ברכיים אינו מביא לשיפור איכות החיים בחולים רבים (BMJ)

ניתוח החלפה מלאה של הברך מביא לשיפור מינימאלי באיכות החיים בחולים עם מוגבלות פחות חמורה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. לאור זאת, הטיפול הנהוג כיום בארצות הברית אינו משתלם לפי מאזן עלות-תועלת.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים ממאגר Osteoarthritis Initiative, מדגם רב-מרכזי שכלל 4,498 חולים מאוכלוסיית ארצות הברית, עם אבחנה של אוסטיאוארתריטיס של הברך, או בסיכון למחלה זו. המשתתפים במחקר היו בגילאי 45-79 שנים והיו במעקב עם בדיקות חוזרות לאורך תשע שנים. החוקרים אישרו את הממצאים במדגם נפרד שכלל 2,907 משתתפים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך, שלקחו חלק במחקר MOST (Multicenter Osteoarthritis Study).

החוקירם בחנו את ההשפעה של ניתוח החלפת ברך על איכות החיים, על-בסיס מדד תפקוד גופני לפי סולם SF-12, מרכיב מנטאלי של SF-12 ומדד SF-6D, מדד Western Ontario and McMaster Universities ואיכות החיים של החולים. בנוסף, הם העריכו את ההשפעה של הניתוח על נטילת תרופות להקלה על כאבים לאורך עד 96 חודשים.

בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך במדגם OAI תועדה פגיעה חמורה יותר בתפקוד ואיכות החיים, בהשוואה לאלו בסיכון גבוה לאוסטיאוארתריטיס של הברך. במדגם זה, החוקרים תיעדו 382 ניתוחי החלפת מפרק ברך, רובם בוצעו לפני ההערכה האחרונה לאחר 96 חודשים. במדגם MOST, החוקרים זיהו 135 ניתוחים לפני הביקור האחרון לאחר 30 חודשים.

לאחר תקנון לערפלנים בתחילת המחקר ולאורך הזמן, החוקרים תיעדו שיפור אבסולוטי של 1.70 נקודות במדד המרכיב הגופני לפי סולם SF-12 במשתתפים לאחר ניתוח החלפת ברך, בהשוואה לאלו שלא השלימו את הניתוח. שינויים במרכיב המנטאלי תועדו גם כן לפי סולם SF-6D והיו מינוריים.

מהערכת מדדי איכות החיים עלה כי חל שיפור של 10.69 נקודות במדד Western Ontario and McMaster Universities, בעוד שמדדי פציעת ברך ואיכות החיים השתפרו ב-9.16 נקודות. שיפורים אלו היו גדולים יותר בחולים במצב תפקודי גרוע יותר בתחילת הדרך.

החוקרים טוענים כי השיפור באיכות החיים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק הברך היה קטן יותר מכפי שתואר בעבר. לאור התועלת המוגבלת בחולים עם מוגבלות פחות חמורה בתפקוד הגופני, נראה כי ניתוחים אלו אינם מוצדקים כלכלית.

BMJ. Published online March 28, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה