אורתופדיה-פיזיותרפיה

נתונים עדכניים אודות הקשר בין צריכת סידן וסיכון למחלות לב וכלי דם (Annals of Internal Medicine)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי סקירה שיטתית חדשה, מהם עולה קשר בין צריכת סידן בטווח העליון של הרמה הנסבלת (2,000-2,500 מ”ג ביום) ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם במבוגרים בריאים.

החוקרים ביקשו לעדכן ולבחון מחדש שתי סקירות שיטתיות להערכת השפעות צריכת סידן על מחלות לב וכלי דם במבוגרים בריאים. הם ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, Cochrane Central Register of Controlled Trials, Scopus וכן דיווחים קודמים בשפה האנגלית בין 1966 עד יולי 2016.

הסקירה התמקדה במחקרים עם נתונים אודות צריכה תזונתית של סידן וכן נטילת תוספי סידן, בשילוב או ללא ויטמין D, תוך הערכת תוצאים קרדיווסקולאריים.

החוקרים מדווחים כי הסיכון להטיה היה נמוך בארבעת המחקרים האקראיים ובינוני ב-27 המחקרים התצפיתיים שנכללו בסקירה. המחקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים או תמותה בין קבוצות שנטלו תוספי סידן או סידן עם וויטמין D ובין אלו שנטלו פלסבו. במחקרי עוקבה לא הודגם קשר מנה-תגובה עקבי בין כלל צריכת סידן, צריכה תזונתית או תוספי סידן ובין תמותה קרדיווסקולארית וזוהה קשר מנה תגובה מאוד לא-עקבי בין צריכת סידן והסיכון לאירועים מוחיים או תמותה עקב אירוע מוחי.

החוקרים מציינים כי אחת המגבלות העיקריות נוגעת לכך שתוצאי מחלה קרדיווסקולארית הוגדרו כתוצא סיום משני בכל המחקרים. אין נתונים רבים אודות צריכת סידן גבוהה מאוד, כלומר, מעבר לגבול העליון של המינון המומלץ.

לסיכום, צריכת סידן בטווח של 2,000-2,500 מ”ג ביום אינו מלווה בסיכון למחלות לב וכלי דם במבוגרים בריאים.

Annals of Internal Medicine

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה