אורתופדיה-פיזיותרפיה

ניתוח ורטברופלסטיה מוקדם מסייע בהקלה בכאב על-רקע שברים אוסטיאופורוטיים (Lancet)

ניתוח ורטברופלסטיה מסייע בהקלה בכאב בחולים לאחר שבר חוליות אוסטיאופורוטי, כאשר מבוצע בתוך פחות משישה שבועות מהשבר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Lancet.

החוקרים השלימו השוואה בין ניתוח ורטברופלסטיה עם פרוצדורת דמה במחקר אקראי שכלל 120 חולים בגילאי 60 שנים ומעלה, עם שבר אוסטיאופורוטי כואב (לפחות 7/10) בתוך מרווח זמן של עד שישה שבועות.

ביום 14, שיעור גבוה יותר של חולים לאחר ורטברופלסטיה (24/55, 44%) בהשוואה לחולים בקבוצת הביקורת (12/57, 21%) דיווחו על דרגת כאב מתחת ל-4/10.  הירידה הממוצעת בדרגת הכאב הייתה גדולה יותר בחולים לאחר ורטברופלסטיה, בהשוואה לקבוצת הביקורת, בכל נקודות הזמן, ומדדי מוגבלות השתפרו בהיקף גדול יותר בקבוצת החולים לאחר ניתוח ורטברופלסטי, בהשוואה לקבוצת הביקורת לאחר חודש, שלושה חודשים ושישה חודשים.

חולים בקבוצת הניתוח נדרשו לפחות משככי כאבים ואושפזו למשך תקופה קצרה יותר, בהשוואה לחולים בקבוצת הביקורת.

לאחר שישה חודשים, אובדן הגובה הממוצע עמד על 27% בקבוצת ההתערבות הניתוחית לעומת 63% בקבוצת הביקורת.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי התועלת של ניתוח ורטברופלסטי הייתה הגדולה ביותר בחולים עם שבר בעמוד-שדרה תורקולומבארי.

החוקרים מדווחים כי הם הופתעו מהיקף התועלת באזור התורקולומבארי. לדבריהם, אמנם הם שיערו כי בחולים אלו תועלת רבה יותר מאשר אלו עם מעורבות עמ”ש חזי, אך היקף התועלת הפתיע אותם.

החוקרים ממליצים על ניתוח ורטברופלסטי בקשישים עם כאב עז ושבר בגובה T10 עד L3. ככל שחולים אלו יופנו מוקדם יותר להערכת אפשרות לניתוח, כך ייטב. למרות שאזור תורקולומבארי מוגדר לרוב כטווח T11-L2” הם מעריכים כי גם שברים בגובה T10 ו-L3 יגיבו היטב להתערבות זו.

Lancet 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה