אורתופדיה-פיזיותרפיה

מה בין חסר וויטמין D ובנשים מבוגרות ובין תמותה בטווח קצר וארוך? (J Am Geriatr Soc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Geriatric Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר תצפיתי בנשים בגילאי 75 שנים ומעלה, מהם עולה כי רמות 25(OH)D נמוכות מ-50 ננומול/ליטר מלוות בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה במשך עד 10 שנים. הבדל היה לפחות בחלקו בלתי-תלוי במחלות רקע ושברים, עדות לכך שוויטמין D אינו רק מדד לבריאות העצם אלא משחק תפקיד גם בתוצאות מחלה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין רמות נמוכות של וויטמין D (מתחת ל-50 ננומול/ליטר) ובין תמותה לאחר עשר שנים בנשים בגילאי 75 שנים ומעלה. מדובר במחקר פרוספקטיבי עם 15 שנות מעקב שכלל נשים ממאלמו, שבדיה.

מדגם המחקר כלל 1,044 נשים, כאשר רמות וויטמין D בגיל 75 (1,011 נשים), 80 (642 נשים) ו-85 (348 נשים), סווגו כרמות נמוכות (מתחת ל-50 ננומול/ליטר), בינוניות (50-75 ננומול/ליטר) וגבוהות (מעל 75 ננומול/ליטר) בכל הגילאים.

מהתוצאות עולה כי בנשים בין גילאי 80 ו-90, שיעורי התמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.8 ויחס סיכון לאחר תקנון למחלות רקע של 1.9) היו גבוהים יותר משמעותית בנשים עם רמות וויטמין D נמוכות, בהשוואה לאלו עם רמות וויטמין D גבוהות. לאוסטיאופורוזיס הייתה ההשפעה הגדולה ביותר על תמותה, אך גם לאחר הוצאת נשים עם שבר אוסטיאופורוטי הקשר בין רמות וויטמין D נמוכות ובין הסיכון לתמותה נותר מוגבר (יחס סיכון של 1.8 ויחס סיכון מתוקן של 1.9).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין רמות וויטמין D נמוכות ובין תמותה מכל-סיבה בנשים בגילאי 75 שנים ומעלה.

J Am Geriatr Soc. 2016;64(5):990-997

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה