אורתופדיה-פיזיותרפיה

הערכת היקף מחלה קרדיווסקולארית טרשתית בחולים עם מחלות מפרקים דלקתיות (Heart)

במאמר שפורסם בכתב העת Heart מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים עם מחלת מפרקים דלקתיות סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם והחוקרים קוראים להקפיד על השלמת בדיקות סקירה וגישות טיפול מתאימות באוכלוסיות חולים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלות מפרקים דלקתיות, כולל דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis או RA), Ankylosing Spondylitis (ASp) ו-Psoriatic Arthritis (PsA), הן הפרעות נפוצות ברחבי  העולם ומלוות בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם.

במאמר הנוכחי מציגים החוקרים סקירה של הספרות הרפואית ומדווחים עי שיעורי SMR (Standardized Mortality Ratio) מוגברים בחולים עם מחלות מפרקים דלקתיות, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית (RA 1.3-2.3; ASp 1.6-1.9 ו-PsA 0.8-1.6). תמותה מוקדמת זו נובעת בעיקר מאירועים טרשתיים.

בחולי RA, הסיכון הקרדיווסקולארי דומה לזה שתואר עם סוכרת מסוג 2. גורמי סיכון מסורתיים נפוצים והינם תוצאה חלקית של שינויים בתפקוד הגופני על-רקע מחלת המפרקים. כמו כן, דלקת סיסטמית כרונית עצמה הינה גורם סיכון בלתי-תלוי למחלות לב וכלי דם.

איזון אופטימאלי של פעילות המחלה מפחית את העליה בסיכון הנ”ל. דלקת בדרגה גבוהה וכן טיפול נוגד-דלקת השפיעו על גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, דוגמת פרופיל השומנים בדם.

לאור הנטל הקרדיווסקולארי בחולים עם מחלות מפרקים דלקתיות, נדרש טיפול בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. בשלב זה, איזון הסיכון למחלות לב וכלי דם עדיין אינו אופטימאלי במכלול הטיפול המקובל.

על חולים, רופאי משפחה, קרדיולוגים, פנימאים וראומטולוגים להיות מודעים לסיכון הקרדיווסקולארי המשמעותי באוכלוסיית חולים זו ולנקוט במאמצים לטפל בגורמי הסיכון הקרדיווסקולאריים, בהתאם להנחיות המקובלות.

Heart. 2016;102(10):790-795

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה