אורתופדיה-פיזיותרפיה

השוואת מורפין במינון נמוך אל מול אופיואידים חלשים בטיפול בכאב בדרגה בינונית על-רקע ממאירות (J Clin Oncol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים עם מחלה ממארת וכאב בדרגה בינונית, טיפול במורפין במינון נמוך הפחית משמעותית את עוצמת הכאב, בהשוואה לאופיואידים חלשים, עם סבילות טובה דומה והשפעה מוקדמת.

במסגרת המחקר הרב-מרכזי, מבוקר-אקראי, שארך 28 ימים, מבוגרים עם כאב בדרגה בינונית על-רקע ממאירות חולקו לטיפול באופיואיד חלש או מורפין במינון נמוך. התוצא העיקרי היה מספר המגיבים לטיפול, שהוגדרו בנוכחות ירידה של 20% בעוצמת הכאב במדד מספרי.

                                       

מדגם המחקר כלל 240 חולים עם סרטן (118 בקבוצת הטיפול במורפין במינון נמוך ו-122 חולים בקבוצת טיפול באופיואידים). התוצא העיקרי תועד ב-88.2% מבין המטופלים במורפין במינון נמוך וב-57.7% מבין המטופלים באופיואידים חלשים (יחס סיכויים של 6.18). שיעור החולים שהגיבו לטיפול היה גבוה יותר בקבוצת הטיפול במורפין במינון נמוך, כבר לאחר שבוע אחד. הקלה בעלת משמעות קלינית (30% ומעלה) ומשמעותית מאוד (50%) בכאב הייתה נפוצה יותר משמעותית בקבוצת הטיפול במורפין. שינוי בטיפול המוקצה היה נפוץ יותר בקבוצת הטיפול באופיואידים חלשים, בשל שיכוך כאבים לא-מספק.

המצב הכללי של החולים, על פי מדד Edmonton Symptom Assessment System, היה טוב יותר בקבוצת המטופלים במורפין. אירועים חריגים היו דומים בשתי הקבוצות.

J Clin Oncol. 2016;34(5):436-442

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה