אורתופדיה-פיזיותרפיה

מדד ACC/AHA לחיזוי סיכון למחלות לב וכלי דם עדיף על מדדים אחרים בחולי דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatology)

במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי מדד ACC/AHA (American College of Cardiology/American Heart Association) משנת 2013 לחיזוי הסיכון למחלות לב וכלי דם על-רקע טרשת עורקים, ניבא טוב יותר ממדד SCORE ו-QRisk II את הסיכון למחלות לב וכלי דם בתוך עשר שנים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, אך עדיין לא הצליח לזהות 55% מהחולים בסיכון גבוה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היכולת של מדד ACC/AHA לחיזוי הסיכון למחלות לב וכלי דם בתוך עשר שנים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, שזוהו לפי בדיקת אולטרה-סאונד של עורקי התרדמה, בהשוואה למדדי SCORE (Systematic Coronary Risk Evaluation ) ו-QRisk II.

מדגם המחקר כלל 216 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית. החוקרים התבססו על הערכה סונוגרפית של עובי שכבת אינטימה-מדיה של מעל 0.90 מ”מ ו/או נגעים בעורקי התרדמה כמדד הזהב לטרשת עורקים תת-קלינית וסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

מהתוצאות עולה כי 11 (5.1%), 15 (6.9%) ו-44 (20.4%) מהחולים הוגדרו כבעלי סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם לפי מדד SCORE, QRisk II ו-ACC/AHA, בהתאמה. ב-52 (24.1%) מהחולים זוהו ממצאי טרשת עורקים תת-קלינית בבדיקת אולטרה-סאונד, ומבין אלו, 8 (15.4%), 7 (13.5%) ו-23 (44.2%) חולים, סווגו כבעלי סיכון גבוה למחלות לב וכלי דם לפי מדד SCORE, QRisk II ו-ACC/AHA, בהתאמה. מדד ACC/AHA להערכת הסיכון למחלות לב וכלי דם בתוך עשר שנים זיהה טוב יותר חולים עם ממצאים חריגים בבדיקת אולטרה-סאונד, בהשוואה למדדי SCORE ו-QRisk II.

עם מודפיקציה של EULAR, סיווג מחדש של חולים מסיכון בינוני לגבוה תועד בשניים, חמישה ושבעה חולים, לפי מדדי SCORE, QRisk II ו-ACC/AHA, בהתאמה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

Rheumatology. 2016;55(3):513-522

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה