אורתופדיה-פיזיותרפיה

בניגוד למס’ קבוצות תרופות נפוצות לסוכרת – התחלת הטיפול ב- sitagliptin (ג’נוביה) אינה מעלה את הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים בחולי סוכרת סוג 2 (Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism)

התחלת שימוש ב-    sitagliptin (ג’נוביה( MSD, לא נקשרה לעליה בסיכון לשברים במטופלים עם סוכרת סוג 2, אך תרופות אחרות לסוכרת (כמו למשל פיוגליטזון, אינסולין וסולפניל אוריאה) נמצאו ככאלו שעלולות להשפיע לרעה על סיכון זה, כך עולה ממחקר חדש מקנדה.

החוקרים מציינים שככלל, הסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים גבוה בכ-30 אחוזים במטופלים עם סוכרת סוג 2. במחקר זה הם מצאו ששיעור השברים במשך שנתיים היה שווה או גדול יותר מאשר הסיכון להופעת אירועים אחרים האופייניים לסוכרת סוג 2, כמו התקפי לב או שבץ. השברים היו אף שכיחים בהרבה מצורך בדיאליזה או בכריתה של גפה. הממצאים החדשים במחקר זה מצביעים על כך כי מעבר לעליה בסיכון לשברים עם סוכרת סוג 2, הטיפול עצמו (בתלות כמובן בסוג התרופה) עלול להחמיר את הבעיה.

החוקרים השוו את ההיארעות של אירועי שבר אוסטיאופורוטיים (במיקומים של צוואר הירך, עצם הזרוע הפרוקסימאלי, עמוד השדרה)בכ-9000 מטופלים חדשים ב-sitagliptin,  ובלמעלה מ-63,800 מטופלים חדשים של תרופות נוגדות סוכרת אחרות במשך כ-2.2 שנות מעקב בממוצע.

הן מדווחים על 53 מקרים של שבר (4.8 לכל 1000 שנות אדם) שהתרחשו במשתמשים חדשים שלsitagliptinלעומת 688 מקרי שבר (4.0 לכל 1000 שנות אדם) באלו שלא נטלו את התרופה. ההבדל בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטי (p=0.3).

ניתוחים עוקבים של התחלת הטיפול ב-sitagliptinהראו שלהתחלת הטיפול לא היה קשר להיארעות של שברים.

לעומת זאת, טיפול באינסולין,sulfonylureasו-thiazolidinedioneנקשרו כל אחד לסיכון מוגבר לשברים. להלן הסיכון היחסי לשברים אוסטיאופורוטיים עליו מדווחים החוקרים לתרופות שנבחנו :

תרופה                    סיכון יחסי ורוח בר סמך ב-95% הסתברות                p

סיטאגליפטין                     1.1 (0.8-1.4)                                                                           0.7

מטפורמין                         1.0 (0.8-1.2 )                                                                           1.0

סולפניל אוריאה                1.3 ( 1.1-1.5)                                                                          0.008

תיאזולידנאדיון                1.25 (1.04-1.5)                                                                       0.019

אינסולין                           2.1 (1.6-2.8)                                                                        <0.001

החוקרים מסכמים כי תוצאות מחקרם מצביעות על כך שהשימוש ב-sitagliptinאינו מעלה את הסיכון לשברים בחולי סוכרת סוג 2, כמו גם השימוש ב-metformin. לעומת זאת, התרופת הנפוצות האחרות לסוכרת שנבדקו במחקר נמצאו קשורות באופן מובהק לעליית סיכון לשברים.

J Clin Endocrinol Metab 2016.

לדיווח במדסקייפ

הערת המערכת: לאור השכיחות הגבוהה של שברים אוסטיאופורוטיים באוכלוסיית חולי הסוכרת נראה שלממצאים של מחקר זה צריכה להיות השפעה על השיקולים בבחירת הטיפול בסוכרת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה