אורתופדיה-פיזיותרפיה

חשיפה מעטה למתכות עשויה להוביל לעליה בסיכון לשברים בקשישים (J Bone Miner Res)

ממחקר חדש משבדיה עולה כי חשיפה מעטה לקדמיום עשויה להוביל לעליה בסיכון לעצמות חלשות ושברים בקשישים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קדמיום הינה מתכת נפוצה בסוללות, באדי דלק ועשן סיגריות. כתוצאה מהיבול הגדל באדמה נגועה, חלק גדול ממוצרי המזון מכילים גם קדמיום. חשיפה ארוכת טווח למתכת זו, בעיקר דרךך עישון או מזון נגוע, נקשרה עם ממאירויות מסוימות וגם אוסטיאופורוזיס. עם זאת, לא ידוע רבות אודות הסיכונים של חשיפה ברמה נמוכה או ההשפעות בגברים.

במסגרת המחקר הנוכחי החוקרים עקבו אחר למעלה מ-900 קשישים למשך תקופה ממוצעת של תשע שנים.

בתחילת המחקר, הגברים היו בגילאי 75 שנים, בממוצע, ולרוב סבלו מעודף משקל קל. למעלה ממחצית המשתתפים היו מעשנים לשעבר ו-8% היו מעשנים בהווה.

כאשר הגברים הצטרפו למחקר בין 2002-2004, החוקרים בחנו את היקף החשיפה על-פי רמות קדמיום בשתן, בחנו את צילומי הרנטגן ונתוני הרשם להערכת בריאות העצם ומידע אודות שברים, וכן בחנו את התוצאות משאלונים להערכת תזונה, עישון והיקף פעילות גופנית.

עד לתום תקופת המחקר בשנת 2013, בגברים עם החשיפה הרבה ביותר לקדמיום תועדה עליה של 30% בסיכוי לשברים, בהשוואה לאלו בדרגת החשיפה המעטה ביותר למתכת, ובגברים אלו תועדה עליה של 40% בסיכון להפחתת שברים באוסטיאופורוזיס.

בתת-קבוצה של גברים שמעולם לא עישנו, בקבוצה עם החשיפה הרבה ביותר לקדמיום נרשמה עליה של 50% בסיכון לשברים, בהשוואה לאלו עם החשיפה הנמוכה ביותר, וכן נרשמה עליה של 90% בסיכון לשברים על-רקע אוסטיאופורוזיס.

התוצאות בלא-מעשנים היו בולטות במיוחד מאחר ובגברים אלו נטיה לחשיפה כוללת לקדמיום שהיא הרבה יותר נמוכה, בהשוואה למקביליהם שהם כעת מעשנים בפועל. החוקרים מציינים כי הדרך הטובה ביותר להפחתת חשיפה לקדמיום היא ע”י הפסקת עישון.

J Bone Miner Res 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה