אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם לטיפול פומי בסטרואידים יש תועלת בחולים עם סכיאטיקה? (JAMA)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת JAMA עולה כי לטיפול פומי קצר בפרדניזון השפעה קלה על התפקוד אך אין כל השפעה על תסמיני סכיאטיקה או צורך בניתוח בחולים עם פריצת דיסק מותני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שטיפול פומי בסטרואידים משמש לעיתים קרובות כחלופה לזריקות אפידוראליות של סטרואידים במקרים של רדיקולופתיה מותנית, התועלת של טיפול זה לא נבחנה במחקרים באיכות טובה.

במחקר הנוכחי נכללו 269 מבוגרים עם כאב רדיקולארי חד (הופעה בתוך שלושה חודשים), עם עדות בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית לפריצת דיסק ומדד ODI (Oswestry Disability Index) של 30 נקודות ומעלה.

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול הדרגתי בן 15 ימים בפרדניזון פומי (5 ימים של 60 מ”ג, 5 ימים של 40 מ”ג, 5 ימים של 20 מ”ג, למינון מצטבר של 600 מ”ג) או פלסבו תואם. החוקרים לקחו בחשבון נתונים דמוגרפיים, את אתר המחקר, נוכחות מבחן הרמת רגל ישרה והזמן שחלף מהופעת תסמינים ועד ההקצאה האקראית.

בהשוואה לפלסבו, הטיפול בפרדניזון הוביל לשיפור ממוצע של 6.4 נקודות במדדי ODI לאחר 3 שבועות ושיפור ממוצע של 7.4 נקודות לאחר 52 שבועות. עם זאת, לא תועד הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות בכל הנוגע לכאב מתחת למותניים, כפי שנקבע לפי סולם של 0-10 נקודות. בחולים בקבוצת הטיפול בפרדניזון דווח על שיפור ממוצע בהשוואה לפלסבו של 0.3 נקודות ו-0.6 נקודות, לאחר 3 שבועות ולאחר 52 שבועות, בהתאמה.

עם ובלי טיפול, מרבית החולים דיווחו על שיפור במצבם: לא תועד הבדל בין הקבוצות בסיכון לאחר שנה אחת לניתוח הסרת דיסק בין חולייתי (9.9% לעומת 9.1%; סיכון יחסי של 1.2, p=0.68).

הטיפול בסטרואידים לווה בתופעות לוואי אופייניות, דוגמת נדודי שינה, עצבנות ועליה בתאבון. לאחר 52 שבועות, מספר תופעות הלוואי הממוצע היה דומה בין הקבוצות. חמש תופעות הלוואי החמורות עליהן דווח במהלך שנה לא יוחסו לטיפול התרופתי.

JAMA. 2015;313:1924-1938

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה