אורתופדיה-פיזיותרפיה

חשיבות ניטור השפעת נוגדי-קרישה פומיים חדשים בחולים עם היענות ירודה לטיפול (JAMA)

ממחקר חדש להערכת הטיפול ב-Dabigatran (פרדקסה) עולה שונות משמעותית בהיענות לטיפול בנוגדי-קרישה פומיים חדשים בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם . 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בניגוד לקומדין, הדורש ניטור מעבדתי והתאמת מינון הטיפול, נוגדי-קרישה פומיים בעלי אתר מטרה ספציפי, דוגמת פרדקסה, אינם דורשים ניטור דומה. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את השונות ברמת האתר בהיענות לפרדקסה ולזהות גישות ספציפיות המלוות בשיעורי היענות גבוהים יותר לטיפול התרופתי.

מדובר במחקר רטרוספקטיבי שכלל 67 אתרים לטיפול רפואי ביוצאי צבא, עם 20 חולים ומעלה שניפקו מרשם לטיפול בפרדקסה בין 2010-2012 בשל פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם. מדגם המחקר כלל 4,863 חולים, חציון של 51 חולים באתר. 47 בתי מרקחת מ-41 אתרים זמינים לקחו חלק במחקר.

גישות ברמת האתר כללו בחירה נכונה של החולים, הדרכת החולים ע”י רוקח וניטור היענות ותופעות לוואי ע”י רוקח. התוצאים העיקריים כללו את ההיענות לפרדקסה (היקף השימוש בתרופה במהלך הטיפול), שהוגדר לפי שיעור ימים מכוסים (שיעור הימים בהם ניפקו מרשמים במהלך המעקב) של 80% ומעלה.

חציון שיעור החולים עם היענות לטיפול בפרדקסה עמד על 74%. לאחר תקנון רב-משתנים, ההיענות לטיפול בפרדקסה בין האתרים השתנתה עם חציון יחס סיכויים של 1.57. מהערכת גישות הטיפול באתרים שונים עלה כי בחירה נכונה של החולים בוצעה -31 אתרים, הדרכה בהנחיית רוקח בוצעה ב-30 אתרים, וניטור ע”י רוקח בוצע ב-28 אתרים. שיעור החולים עם היענות לטיפול היה גבוה יותר באתרים בהם נערכה בחירה נכונה של המטופלים (75% לעומת 69%), הדרכה (76% לעומת 66%) וניטור (77% לעומת 63%).

לאחר תקנון רב-משתנים, הקשר בין הדרכה ע”י רוקח והיענות לפרדקסה לא היה מובהק סטטיסטית (יחס סיכויים של 0.94). בחירה נכונה של המטופלים (יחס סיכון של 1.14) וניטור ע”י רוקח (יחס סיכון של 1.25) לוו בהיענות גבוהה יותר לטיפול. בנוסף, ניטור ממושך יותר וטיפול אינטנסיבי יותר לחולים ללא היענות לטיפול בשיתוף עם הרופא המטפל הביאו לשיפור ההישרדות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם, המטופלים בפרדקסה, ישנה שונות רבה בהיענות החולים לטיפול תרופתי. פעילויות ספציפיות בהובלת רוקחים הביאו לשיעורי ההיענות הגבוהים ביותר לפרדקסה.

JAMA 2015; 313:1443-1450

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה