אורתופדיה-פיזיותרפיה

מהם האימונים הגופניים הטובים ביותר למניעת פציעות ברכיים בנשים? (Br J Sports Med)

בסקירה חדשה שפורסמה בכתב העת British Journal of Sports Medicine מדווחים חוקרים כי חלק משיטות האימון הגופני עדיפות על שיטות אחרות במניעת פציעות של רצועות הברכיים בנשים צעירות.

על-בסיס נתונים מ-14 מחקרים קודמים, החוקרים קובעים כי תכניות אימונים המתמקדות בחיזוק הרגליים והירכביים וייצוב הבטן הן היעילות ביותר למניעת פציעות של הרצועה הצולבת הקדמית, ויש גם חשיבות לביצוע למעלה מפעילות אחת.

הרצועה הצולבת הקדמית נפגעת בשכיחות הגבוהה ביותר במהלך פעילויות ספורט הכוללות חזרה מהירה או תנועות פיבוט. ספורטאים במכללות עם פגיעה ברצועה הצולבת הקדמית נעדרים זמן ארוך יותר מהמגרש בהשוואה לספורטאים לאחר חבלת ראש או קרסול, כאשר לפי דיווחים מדובר בהעדרות של 6-12 חודשים וחלק מהספורטאים לא מצליחים לחזור לרמה הקודמת.

בנשים צעירות הסיכון הגדול ביותר הוא בקרב אלו המשחקות ספורט הכולל תנועת פיבוט רבה, דוגמת כדורגל, כדורסל, לקרוס וכדוריד. החוקרים מוסיפים כי הגיל הנפוץ ביותר לפציעה בנשים הוא סביב 14-17 שנים.

החוקרים בחנו את הנתונים מ-14 מחקרים להערכת תכניות אימונים גופניים, תוך בחינה ספציפית של ארבע גישות פעילות שונות כולל שיווי-משקל, אימוני קפיצה, תרגילים לייצוב הבטן וחיזוק הרגליים והירכיים.

תכניות אימונים שנועדו לחזק את החלק האחורי של הרגליים והירכיים הביאו להפחתה משמעותית במספר פציעות המערבות את הרצועה הצולבת הקדמית, בהשוואה לתכניות שלא עשו כן. תוצאות דומות תוארו עם תכניות שהתמקדו בחיזוק ופיתוח בקרה רבה יותר של הבטן.

תכניות שכללו למעלה מסוג אחד של אימונים היו יעילות יותר משמעותית בהשוואה לאלו שכללו רק סוג אחד. יש לשלב אימונים נוירו-מוסקולארים עם חלק גדול משיטות האימונים.

החוקרים מציינים כי בעוד שתרגילי שיווי משקל וקפיצה סייעו במידה מסוימת בהפחתת פציעות, הם לא היו יעילים אלא אם בוצעו בשילוב עם אימונים אחרים.

ידוע כי למרות שניתוח הוא הטיפול הזמין הטוב ביותר, 24-30% מהספורטאים בתיכונים העוברים את הניתוח צפויים לקרע חוזר של הרצועה הצולבת הקדמית בתוך מספר שנים. מסיבה זו יש למנוע פציעות של הרצועה הצולבת  הקדמית מלכתחילה, במטרה למנוע את הפציעות הבאות של הרצועה ולשמור על מפרק ברך בריא.

Br J Sports Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה