אורתופדיה-פיזיותרפיה

השוואה בין טיפול אנטיביוטי פומי וטיפול תוך-ורידי בילדים עם אוסטיאומיאליטיס (JAMA Pediatr)

בילדים בריאים הנדרשים לטיפול אנטיביוטי ממושך לאור אבחנה של אוסטיאומיאליטיס חדה, טיפול אנטיביוטי פומי דומה ביעילותו לטיפול אנטיביוטי תוך-ורידי, עם שיעור סיבוכים נמוך יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת JAMA Pediatrics.

מדובר במחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל ילדים בגילאי חודשיים עד 18 שנים, ללא מחלות רקע. הילדים אושפזו בשל אוסטיאומיאליטיס חדה בתקופה שבין 1 בינואר, 2009, ועד 31 בדצמבר, 2012.

הסקירה כללה 2,060 ילדים מ-36 בתי חולים, מתוכם 1,005 ילדים שקיבלו טיפול אנטיביוטי פומי ו-1,055 ילדים שקיבלו טיפול אנטיביוטי דרך עירוי PICC (Peripherally Inserted Central Catheter). מהתוצאות עולה כי בילדים שטופלו פומית שיעור כשלונות הטיפול היה דומה לזה שתואר בילדים שטופלו דרך הוריד (הבדל בסיכון בין בתי חולים של 0.3%; הבדל בסיכון בתוך בית חולים של 0.6%).

בקבוצת הטיפול התוך-ורידי תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לסיבוכים הדורשים פניה לחדר מיון או אשפוז (יחס סיכויים של 3.61). 158 ילדים בקבוצה זו פיתחו סיבוך שהוביל לפניה לחדר מיון (96 ילדים), אשפוז חוזר (38 ילדים), או שניהם (24 ילדים).

בקרב ילדים מתחת לגיל חמש שנים, התוצאות הצביעו כי אין הבדל בעל חשיבות קלינית בשיעור כשלונות הטיפול (הבדל של 1.3%- בין בתי חולים והבדל של 2.8%- בסיכון בתוך בית חולים). בילדים מעל גיל 5 שנים תועד סיכון מוגבר לכשלון הטיפול במידה וקיבלו טיפול אנטיביוטי דרך הוריד (הבדל של 3.8% בין בתי חולים והבדל של 4.6% בתוך בית חולים).

בידוד חיידק MRSA (Methicillin Resistant Staphylococcus aureus) לא הביא לשינוי בתוצאות אלו. גם עם עליה בשכיחות חיידקי MRSA בשנים האחרונות, הטיפול הפומי עשוי להיות דומה ביעילותו לטיפול תוך-ורידי.

מהמחקר הרטרוספקטיבי של טיפול אנטיביוטי שניתן לאחר השחרור מבית החולים דרך הוריד או דרך הפה לילדים עם אבחנה של אוסטיאומיאליטיס חדה עולה כי אין יתרון לגישה פולשנית יותר של טיפול דרך הוריד. לאור זאת, החוקרים קוראים לרופאים לשקול מתן טיפול אנטיביוטי פומי לילדים בריאים לאחר אשפוז בשל אוסטיאומיאליטיס חדה.

JAMA Pediatr. Published online December 15, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה