עישון מלווה בסיכון מוגבר לממאירויות משניות (J Clin Oncol)

עישון סיגריות הינו גורם סיכון מוכח היטב לממאירויות ראשוניות, דוגמת ממאירויות של הריאה, שלפוחית שתן, כליות וראש וצוואר. כעת, מנתוני מחקר חדש עולה כי הסיכון המוגבר תקף גם להתפתחות ממאירויות משניות על-רקע עישון ותמותה.

החוקרים אספו נתונים מחמישה מדגמים פרוספקטיביים גדולים, שכללו למעלה מ-15,000 משתתפים 2,552 חולים עם ממאירות של הריאה בשלב I, 6,386 חולים עם ממאירות של שלפוחית השתן, 3,179 חולים עם ממאירות של הכליה ו-2,967 חולים עם ממאירות של ראש וצוואר. הם בחנו את הקשר בין הרגלי עישון לפני האבחנה של הממאירות הראשונית ובין הסיכון לממאירות משנית על-רקע עישון.

בקרב השורדים אובחנו 866 ממאירויות משניות על-רקע עישון (6%), כאשר מדובר בגידולים ראשוניים ברורים ולא גרורות של הממאירות הראשונה.

בחולה עם ממאירות ריאתית בשלב I, הסיכון לממאירות שניה על-רקע עישון היה גבוה פי 2.6 בשורדים שעישנו פחות מ-20 סיגריות ביום, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם והיה גבוה פי 3.3 באלו שעישנו 20 סיגריות ומעלה ביום. דפוסים דומים תוארו באלו ששרדו ממאירות של הכליה, ראש וצוואר ושלפוחית שתן.

הסיכון לתמותה עקב אחר קשר מנה-תגובה דומה. לדוגמא, הסיכון לתמותה היה גבוה פי 2.4 בשורדים של ממאירות ריאתית בשלב I שעישנו פחות מ-20 סיגריות ביום, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם והיה גבוה פי 3.1 באלו שעישנו 20 סיגריות ומעלה ביום.

מניתוח הנתונים עולה כי הסיכון לממאירויות משניות על-רקע עישון גבוה פי 3.3-5.3 בנבדקים ששרדו מחלות ממאירות ועישנו 20 סיגריות ומעלה ביום לפני האבחנה של הממאירות הראשונה, בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם. התוצאות היו מובהקות סטטיסטית.

מדובר במחקר הגדול ביותר עד כה להערכת ההשפעה של עישון סיגריות והסיכון לממאירויות משניות על-רקע עישון.

J Clin Oncol. Published online November 10, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה