מערכת I-PASS (Illness severity, Patient summary, Action list, Situation awareness and contingency plans and Synthesis by receiver) כוללת כלי תקשורת והדרכה להעברת מידע בנוגע לטיפול בחולים בין מטפלים ומפחיתה את הפגיעות על-רקע טעויות רפואיות בהיקף של 30%, כך עולה מתוצאות מחקר רב-מרכזי חדש, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת New England Journal of Medicine.
מערכת I-PASS כוללת מספר מרכיבים, בהם תקשורת מובנית והכשרה בנוגע להעברת מידע בין אנשי צוות, העברת מידע בעל-פה על-בסיס ראשי התיבות I-PASS, כלים ממוחשבים להעברת מידע המאפשרים למטפלים לשתף את נתוני החולים על-פי מבנה I-PASS, מעקב והשגחה על העברת המידע ע”י הרופא הבכיר האחראי וקמפיין התומך ביישום המערכת כחלק מתהליך מוסדי.
כפי שדווח בעבר, מערכת I-PASS הביאה להפחתת היקף הטעויות הרפואיות בשתי מחלקות אשפוז בבית החולים לילדים בבוסטון. בדו”ל הנוכחי מרחיבים את הממצאים לתכניות התמחות ברפואת ילדים בתשעה בתי חולים ברחבי ארצות הברית.
לפי הנתונים, כ-80% מהטעויות הרפואיות החמורות ביותר בבתי חולים בארצות הברית, דוגמת עיכוב באבחנה, סיבוכים ניתוחיים הניתנים למניעה ומינוני-יתר של תרופות, נובעים מכשלים בתקשורת בין המטפלים, בעיקר במהלך העברת האחריות על הטיפול לאיש צוות אחר. טעויות אלו הן גורם מוביל לתחלואה ותמותה.
החוקרים בחנו את נושא העברת האחריות לטיפול ומסירת מידע אודות מטופלים בקרב מתמחים וטעויות רפואיות במהלך תקופה בת שישה חודשים לפני ההתערבות, במהלך ששת חודשי ההתערבות במהלכה המתמחים למדו את מערכת I-PASS ובמהלך שישה חודשים לאחר ההתערבות. מדגם המחקר כלל 10,740 אשפוזי חולים.
לאחר ההכשרה והיישום במערכת, השיעור הכולל של טעויות רפואיות ירד ב-23%, מ-24.5 ל-18.8 טעויות ל-100 אשפוזים (p<0.001), בעוד שהיקף האירועים החריגים הניתנים למניעה ירד ב-30%, מ-4.7 ל-3.3 אירועים ל-100 אשפוזים (p<0.001).
הפחתת הטעויות הרפואיות הייתה משמעותית בשישה מבין תשעה אתרים. בין האתרים השונים, כל המרכיבים העיקריים שהוגדרו מראש במסמכים כתובים ותקשורת בעל-פה במהלך העברת מידע היו טובים יותר משמעותית (p<0.001).
החורקים מציעים כי השיפור הנ”ל בבטיחות הטיפול בחולים עשוי להביא להפחתת עלויות טיפול רפואי על-רקע טעויות רפואיות.
מערכת I-PASS לא הובילה להארכת משך הזמן הנדרש להעברת המידע על החולים או להפחתת משך הזמן עם המטופלים או בביצוע משימות אחרות. מסקר לאחר המחקר עלה שיפור משמעותי לאחר יישום מערכת I-PASS בתקשורת כתובה ובעל-פה בכל אחד מתשעת האתרים, כמו גם בשביעות הרצון של מתמחים בכל הנוגע לאיכות העברת המידע.
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!