אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם ישנה אפשרות להפוגה ממושכת ללא טיפול תרופתי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית? (מתוך כנס EULAR)

מתוצאות מחקר חדש בשלב 3b, שהוצגו במהלך כנס EULAR (European League Against Rheumatism), עולה כי לאחר 12 חודשי טיפול ב-Abatacept, חלק מהמבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית פעילה מאוד ופרוגנוזה רעה, נכנסו להפוגה ללא טיפול תרופתי לאחר 18 חודשים

AVERT הינו המחקר הראשון שהדגים הפוגה ממושכת לאחר הפסקת כל טיפול לדלקת מפרקים שגרונית, כולל טיפול ביולוגי, מתוטרקסט וסטרואידים.

בחולים שטופלו ב-Abatacept עם משך תסמינים קצר יותר, מדד פעילות מחלה נמוך יותר, או הפוגה ממושכת יותר לפני הפסקת הטיפול, תועד סיכוי גדול יותר להפוגה ללא טיפול תרופתי. ממצאים אלו תומכים במתן Abatacept כטיפול קו-ראשון למבוגרים עם דלקת מפרקים שגרונית.

במסגרת המחקר החוקרים העריכו את הסיכוי להשראת הפוגה עם טיפול ב-Abatacept, עם או ללא מתוטרקסט, לאחר 12 חודשי טיפול ולשמירה על ההפוגה לאחר הפסקה מהירה של כל הטיפולים למחלה הדלקתית.

351 המבוגרים שנכללו במחקר סבלו מתסמיני דלקת מפרקים שגרונית במשך פחות משנתיים, בכולם הייתה עדות לנוגדנים כנגד CCP (Cyclic Citrullinated Peptide), עם מדד DAS28 (Disease Activity Score in 28 Joints) המבוסס על CRP של מעל 3.2, ולא קיבלו טיפול קודם במתוטרקסט או טיפול ביולוגי לדלקת מפרקים שגרונית.

תוצא הסיום העיקרי המשולב היה שיעור החולים עם הפוגה של המחלה (DAS28 CRP < 2.6) לאחר 12 חודשים ולאחר 18 חודשים.

החולים חולקו באקראי לאחד משלושה טיפולים למשך 12 חודשים: טיפול משולב עם Abatacept במינון 125 מ”ג עם מתוטרקסט, Abatacept במינון 125 מ”ג בלבד, או מתוטרקסט בלבד.

לאחר 12 חודשים, חולים עם מדד פעילות מחלה נמוך (DAS28 CRP <3.2) נכנסו לשלב הפוגה מהטיפול וכל תרופות המחקר וכל טיפול אחר לדלקת מפרקים שגרונית, כולל סטרואידים, הופסק במהירות.

במהלך שלב הגמילה מטיפול תרופתי, 79.4% מהמטופלים שבו לטיפול בשל החמרת תסמיני דלקת מפרקים שגרונית.

לאחר 18 חודשים, שיעורי הפוגה ללא טיפול תרופתי היו גבוהים יותר עם טיפול משולב ועם טיפול ב-Abatacept בלבד, בהשוואה לטיפול מונותרפי במתורטקסט (14.2% לעומת 12.4% לעומת 7.8%).

ממצאים בבדיקת MRI שימשו להערכת שינויים במפרק במקביל לשינויים בהערכה קלינית.

לא תוארו סוגיות חדשות הנוגעות לבטיחות הטיפול במהלך המחקר, והבטיחות הייתה דומה עם טיפול משולב ועם טיפול מונותרפי ב-Abatacept.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים שוב כי דרושים סמנים ביולוגיים טובים יותר לזיהוי החולים הצפויים לתועלת הרבה ביותר עם טיפול משולב.

מתוך כנס EULAR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה