אורתופדיה-פיזיותרפיה

עדויות חדשות שוללות עליה בסיכון למחלת לב כלילית ותמותה עם תוספי סידן (מתוך כנס World Congress on Osteoporosis, Osteoarthritis, and Musculoskeletal Disease)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו במהלך כנס ה-World Congress on Osteoporosis, Osteoarthritis, and Musculoskeletal Disease, עולות עדויות לפיהן תוספי סידן, עם או ללא וויטמין D, אינם מביאים לעליה בסיכון למחלת לב כלילית או תמותה מכל-סיבה בנשים מבוגרות.

החוקרים מאוסטרליה לא זיהו קשר בין נטילת תוספי סידן עם וללא וויטמין D ובין הסיכון למחלת לב כלילית ב-18 דיווחים קליניים עם נתונים אודות למעלה מ-63,500 נשים מבוגרות.

ממצאי הסקירה עומדים בניגוד לתוצאות מטה-אנליזה קודמת משנת 2010, שפורסמה בכתב העת BMJ ודיווחה כי תוספי סידן (ללא וויטמין D) לוו בעליה משמעותית בסיכון לאוטם שריר הלב ב-8,151 נשים וגברים. באותה סקירה, תוספי הסידן לווה בעליה יחסית של 31% בסיכון לאוטם שריר הלב. מטה-אנליזה דומה שכללה מחקרים ששילבו תוספי סידן עם וויטמין D הדגימה תוצאות דומות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סידן וויטמין D חיוניים לבריאות העצם וכי התוספים משמשים באופן נפוץ בקשישים שאינם יכולים להקפיד על הצריכה היומית המומלצת דרך התזונה בלבד. עד לאחרונה, הסברה הייתה כי לתוספים תופעות לוואי חמורות מעטות יחסית.

המחקרים משנת 2010 היו שנויים במחלוקת, בעיקר מאחר ומשרד הבריאות בארצות הברית ממליץ על צריכת סידן יומית של 1,000 מ”ג בנשים בוגרות עד גיל 50 שנים ועל צריכה במינון יומי של 1,200 מ”ג ביום בנשים לאחר גיל 50 . הממצאים זכו לביקורת מאחר וכללו מחקרים קליניים שהתבססו על דיווחים עצמיים, כולל שיעור גבוה משמעותית של גברים בקבוצת הטיפול בתוספי סידן, העדר תקנון לגורמי סיכון והעדר מנגנון ביולוגי להסבר הקשר.

לאור זאת, המומחים קבעו כי יש לבחון את הנושא באופן מקיף ונרחב. בסקירה הנוכחית הם התמקדו בנשים, מאחר ומרבית המשתתפים במחקרים קליניים הן נשים. הסקירה כללה 63,564 נשים שנטלו תוספי סידן עם וללא תוספי וויטמין D, עם סך כולל של 3,390 אירועים של מחלת לב כלילית ו-4,157 מקרי תמותה מכל-סיבה. כל האירועים אושרו באמצעות הערכה קלינית, רשומות רפואיות בבית החולים, או תעודות פטירה. בחמשת המחקרים שהתמקדו באירועי מחלת לב כלילית, הסיכון היחסי באלו שנטלו תוספי סידן עמד על 1.02. ב-17 המחקרים עם נתוני תמותה מכל-סיבה, הסיכון היחסי עמד על 0.96. בשני המקרים הממצאים לא היו מובהקים סטטיסטית.

למרות הממצאים, החוקרים קוראים להשלים מחקר קליני גדול עם תוספי סידן ותוספי וויטמין D, במטרה להעריך נכונה את ההשפעה על העצם וכלי הדם. באופן זה ניתן יהיה להגדיר טוב יותר את פרופיל סיכון/תועלת של תוספים אלו.

מתוך כנס World Congress on Osteoporosis, Osteoarthritis, and Musculoskeletal Disease

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה