אורתופדיה-פיזיותרפיה

בדיקת אולטרה-סאונד מסייעת בהכוונת טיפול לדלקת מפרקים (Arthritis Care Res)

שילוב בדיקת אולטרה-סאונד של השריר והשלד למדדי הערכת פעילות המחלה מסייעת בקבלת החלטות לטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם, כך מדווחים חוקרים מסקוטלנד, במאמר חדש שפורסם במהלך חודש ינואר בכתב העת Arthritis Care & Research.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את דרגת ההשכמה וההשפעה האפשרית על החלטות להעלאת מינון הטיפול בתרופות ממשפחת DMARD (Disease-Modifying Antirheumatic Drugs) והוספת בדיקת אולטרה-סאונד של שריר-שלד (MSUS או Musculoskeletal Ultrasound) להערכת פעילות המחלה למדד DAS28 (Disease Activity Score ב-28 מפרקים) בדלקת מפרקים שגרונית מוקדמת.

החוקרים אספו נתונים אודות 53 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שבלב מוקדם, שחולקו באקראי להשלים בדיקת אולטרה-סאונד של השריר והשלד במחקר Targeting Synovitis in Early Rheumatoid Arthritis. מדדי DAS28 נבחנו כל חודש ובדיקות MSUS בוצעו בחולים עם מדדי פעילות מחלה נמוכים (DAS28 נמוך מ-3.2) ובאלו עם מדדי פעילות מחלה בטווח הבינוני (מדדי DAS28 בטווח בין 3.2 ועד 5.1), ללא עדות קלינית למפרקים נפוחים (ספירת מפרקים נפוחים של עד מפרק אחד). מחלה פעילה הוגדרה בנוכחות עדות לאות PD (Power Doppler) בשני מפרקים, או יותר.

במהלך המחקר הושלמו 369 בדיקות אולטרה-סאונד של השריר-שלד בחולים עם מדדי DAS28 נמוכים מ-3.2; 92 מהערכות אלו (25%) זיהו מחלה פעילה. 271 בדיקות אולטרה-סאונד של השריר והשלד נערכו בחולים עם מדד DAS28 נמוך מ-2.6; 66 מבדיקות אלו (24%) זיהו מחלה פעילה. 45 בדיקות אולטרה-סאונד נערכו בחולים עם מדד DAS28 בין 3.2 ל-5.1 ועד מפרק נפוח אחד; 15 בדיקות אלו (33%) אישרו נוכחות מחלה פעילה. מבין 120 מקרים (29%), ממצאי בדיקת אולטרה-סאונד סתרו את מדד DAS28 והובילו לשינוי החלטת הטיפול.

בהשוואה למדד DAS28, הערכת הפעילות הכוללת של דלקת מפרקים שגרונית באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד מוגבלת של השריר והשלד סיפקה מידע נוסף אודות פעילות המחלה והובילה לשינוי ההחלטות לטיפול במיעוט משמעותי מהמקרים. ממצאים אלו עשויים לסייע בהתאמה נוספת של טיפול ב-DMARD ע”י העלאת מינון התרופות בחולים עם המשך דלקת תת-קלינית בסינוביה ולמנוע העלאת מינון בחולים עם תסמינים וממצאים קליניים ו/או רדיוגרפיים מינימאליים.

Arthritis Care Res 2014; 66:19-26

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה