אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפול פומי בביספוספנטים והסיכון לוושט על-שם בארט (Am J Gastroenterol)

מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת חדש עולה כי טיפול פומי בביספוספנטים מלווה בסיכון מוגבר לוושט על-שם בארט (Barrett’s Esophagus), בפרט בחולים עם GERD (Gastroesophageal Reflux Disease).

החוקרים קוראים לנקוט משנה זהירות בחולים עם GERD בדרגה חמורה או סטריקטורה של הוושט, עם מתן הוראות מתאימות לאופן נטילת הטיפול התרופתי, עם השלמת בדיקות סקירה לוושט על-שם בארט, בעיקר באלו עם גורמי סיכון אחרים.

החוקרים אספו נתונים ממחקר מקרה-ביקורת אודות גורמי סיכון לוושט על-שם בארט, במטרה לבחון את הקשר בין המצב ובין טיפול פומי בביספוספנטים, בהתאם לרישומים מבתי מרקחת.

מדגם המחקר כלל נתונים אודות כ-1,900 חולים: 285 עם אבחנה דפיניטיבית של וושט על-שם בארט, 1,122 ביקורות שעברו בדיקה אנדוסקופית ו-496 ביקורות ללא בירור אנדוסקופי. בסה”כ, 54 משתתפים במחקר (2.8%) ניפקו מרשמים לטיפול פומי בביספוספנטים.

שיעור המטופלים שניפקו מרשמים לטיפול פומי בביספספונטים היה גבוה יותר בקבוצת החולים עם וושט על-שם בארט (4.6%) בהשוואה לשתי קבוצות הבקרה יחדיו (2.5%), כאשר שיעור גבוה יותר של חולים עם וושט על-שם בארט ניפקו מרשמים לטיפול ב-Alendronate (4.2% לעומת 2.2%, p=0.045).

לאחר תקנון לגיל, מין, טיפול ב-PPI, בקע סרעפתי, זיהום בהליקובקטר פילורי ותסמיני GERD, טיפול פומי בביספוספנטים לווה בעליה משמעותית של פי 2.33 בסיכון לוושט על-שם בארט.

הקשר עלה לפי 3.29 כאשר החוקרים התמקדו בחולים עם תסמיני GERD, אך לא זוהה קשר בחולים ללא תסמיני GERD. בדומה, הסיכון עלה פי 2.71 בקרב חולים שטופלו ב-PPI, אך לא עלה משמעותית בחולים שלא טופלו בתרופות אלו.

החוקרים מציינים כי המנגנון האפשרי הקושר בין וושט על-שם בארט ובין טיפול בביספוספנטים עדיין אינו ברור ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

Am J Gastroenterol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה