אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם הגיע הזמן לשקול נחיצות בדיקות BMD של נשים המטופלות בביספוספונטים ? (JAMA Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת JAMA Internal Medicine, עולה כי הגיעה העת לשקול בדיקות שגרתיות להערכת צפיפות העצם בנשים תחת טיפול בביספוספנטים בשל צפיפות מינראלים נמוכה של העצם, מאחר ולעיתים רחוקות הדבר מוביל לשינוי הטיפול.

לעיתים קרובות רופאים עורכים בדיקת DXA (Dual-energy X-ray Absorptiometry) בחולים תחת טיפול תרופתי בשל צפיפות נמוכה של המינראלים בעצם, מתוך מחשבה כי הגיעה העת לבדיקה ולא כתגובה לחשש קליני ספציפי.

החוקרים מצאו כי לעיתים רחוקות חל שינוי בטיפול כאשר הבדיקה מדגימה ירידה משמעותית בצפיפות העצם, ממצא שניתן היה לחשוב כי יוביל לשינוי בטיפול. מהתוצאות עולה כי חלק גדול מהבדיקות לניטור עשויות להיות מיותרות.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות אודות 92 שים שקיבלו טיפול בביספוספנטים בשל צפיפות מינראלים נמוכה של העצם ועברו סך כולל של 192 בדיקות ניטור DXA. בממוצע, הנשים היו בגילאי 68 שנים וכל אחת עברה שלוש בדיקות סקירה במרווח של 2.4 שנים בין הבדיקות.

מהנתונים עולה כי הרציונל העיקרי להזמנת בדיקות הסקירה היה כי “הגיעה העת” (177 מבין 196 סקירות, או 90%). מרבית הבדיקות לא הובילו לשינוי בטיפול (165 בדיקות או 84%). גם מבין 36 הבדיקות שהדגימו ירידה משמעותית בצפיפות המינראלים של העצם, ב-26 מקרים לא נערך שינוי בטיפול (72%).

החוקרים כותבים כי הם חושדים כי התדירות של בדיקות לניטור DXA משקפות היענות להנחיות מקצועיות, שחלקן ממליצות על בדיקה שגרתית כל 1-2 שנים, בזמן שהחולים מקבלים את הטיפול התרופתי.

למרות זאת, רופאים לעיתים חשים לא בנוח להגדיל את הטיפול על-בסיס שינויים בצפיפות המינראלים של העצם, מאחר וירידה בצפיפות המינראלים של העצם אינה מנבאת באופן מהימן את הסיכון העתידי לשברים. החוקרים מציינים כי במרבית החולים בהם נרשמה ירידה בצפיפות המינראלים של העצם במהלך השנה הראשונה לטיפול חלה חזרה של צפיפות המינראלים בשנה שלאחר מכן, גם אם לא חל שינוי בטיפול.

ממצאי המחקר מספקים עדויות נוספות לגוף העדויות בספרות הרפואית ומטילים ספק בצורך בביצוע בדיקות רוטיניות להערכת צפיפות המינראלים של העצם בחולים תחת טיפול תרופתי. החוקרים חוששים כי חלק גדול מהבדיקות לניטור צפיפות העצם מבוצעות ללא תשומת לב מספקת לשאלה האם הבדיקה תוביל לשינוי הטיפול בחולים.

JAMA Intern Med 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה