אורתופדיה-פיזיותרפיה

מגמות מטרידות בעשור האחרון בנוגע לטיפול בכאבי גב בארצות הברית (JAMA Intern Med.)

בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות קווים מנחים רבים שבנושא, הטיפול בכאבי גב בשנים האחרונות התבסס ברובו על טיפול שאינו עולה בקנה אחד עם ההמלצות בהנחיות הקליניות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפול בכאב גב כרוך בעלויות גבוהות ולעיתים קרובות כוללות שימוש-יתר בטיפולים שאינם נתמכים בהנחיות הקליניות. מחקרים מעטים בחנו את המגמות הארציות להיענות לקווים המנחים לטיפול במחלות של עמוד השדרה.

במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לאפיין את הטיפולים לכאבי גב בתקופה שבין 1 בינואר, 1999, ועד 26 בדצמבר, 2010.

החוקרים התבססו על נתונים ממדגם ארצי מייצג (National Ambulatory Medical Care Survey ו-National Hospital Ambulatory Medical Care Survey) ובחנו ביקורים אמבולטוריים עם תלונה עיקרית ו/או אבחנה עיקרית של כאבי צוואר או גב, כמו גם אלו עם תסמינים משניים ואבחנה של כאבי גב או צוואר. הם לא כללו ביקורים עם “דגלים אדומים”, כולל חום, תסמינים נוירולוגיים, או ממאירות.

החוקרים בחנו את בדיקות ההדמיה, טיפול נרקוטי והפניות לרופאים (התוויות שאינן נתמכות בהנחיות). בנוסף, הם בחנו את השימוש בתרופות ממשפחת NSAID או אצטאמינופן והפניה לפיזיותרפיה (התוויות הנתמכות בהנחיות).

החוקרים זיהו קרוב ל-24,000 ביקורים בשל בעיות עמוד-שדרה, עם הערכה של כ-440 מיליון ביקורים. כ-58% מהחולים היו נשים. הגיל הממוצע עלה מ-49 ל-53 שנים במהלך תקופת המחקר. שיעור הטיפולים ב-NSAID או אצטאמינופן בכל ביקור ירד מ-36.9% בשנים 1999-2000 ל-24.5% בשנים 2009-2010. מנגד, השימוש בתרופות נרקוטיות עלה מ-19.3% ל-29.1%.

למרות שהפניות לפיזיותרפיה נותרו ללא שינוי (סביב כ-20%), שיעורי ההפניות לרופאים עלו מ-6.8% ל-14.0%. מספר צילומי ההדמיה נותר יציב סביב 17%, בעוד שמספר בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת או בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית עלה מ-7.2% ל-11.3% במהלך תקופת המחקר (p<0.001). מגמות אלו נותרו דומות לאחר סיווג המשתתפים לפי התייצגות קצרת-טווח או ארוכת-טווח, ביקורים לרופאים ראשוניים או אחרים ותקנון לגיל, מין, מוצא/גזע, משך התסמינים ואזור מגורים.

החוקרים כותבים כי שיפור בטיפול במחלות הקשורות בעמוד השדרה מהווה אתגר העשוי להביא לחסכון בעלויות הטיפול הרפואי, עם אפשרות לשיפור איכות הטיפול בחולים.

JAMA Intern Med. Published online July 29, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה