אורתופדיה-פיזיותרפיה

רק חמישית מהמטופלים הסובלים מדלקת פרקים שגרונית מקפידים ומתמידים בנטילה של תרופות במינונים שנרשמו להם (Arthritis & Rheumatism)


מערכת אי-מד

מטופלים רבים הסובלים מדלקת פרקים שגרונית (RA , rheumatoid arthritis ) לא מקפידים על נטילת התרופות במינונים שנרשמו להם. רק חמישית מהמטופלים נוטלים לפחות 80% מהמינונים שנרשמו, לפי מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב- Arthritis & Rheumatism.


מטרת המחקר היתה לכמת את מידת ההקפדה וההתמדה של מטופלים בנטילה של תרופות דרך הפה לטיפול בRA , באמצעות בקרת תרופות אלקטרונית. המטופלים היו מעוטי יכולת מרקע אתני מגוון והחוקרים ניסו להעריך את ההשלכות של חוסר ההתמדה בנטילת התרופות.


107 מטופלים שסבלו מ-RA השתתפו במחקר העוקבה הפרוספקטיבי שארך כשנתיים. המטופלים הסכימו לניטור של נטילת התרופות ל-RA שנרשמו להם, באמצעות מערכת בקרה; הקפדה על נטילה של DMARDs (disease-modifying antirheumatic drugs) ופרדניזון נקבעה לפי אחוז הימים (או שבועות, במקרה של נטילת methotrexate) בהם המטופל לקח את המינון הנכון של התרופה שנרשמה לו. תפקוד המטופלים נבחן פי שאלון הערכת הבריאות המותאם, פעילות המחלה נבחנה לפי ה-DAS28 (ציון פעילות המחלה ב-28 מפרקים), איכות החיים הקשורה לבריאות וכן הנזק הרדיוגרפי כפי שנמדד על ידי שיטת Sharp/van der Heijde.


החוקרים מצאו כי ההקפדה וההתמדה בנטילת הטיפול, כפי שנקבעה לפי שיעור המינונים הנכונים שניטלו, היתה 64% עבור DMARDs ו-70% עבור פרדניזון. רק 21% מהמטופלים (23) השיגו התמדה ממוצעת ל- DMARDs הגדולה  או שווה ל-80%. המטופלים הללו השיגו ציונים טובים יותר באופן מובהק ב-DAS28 במשך שנות המעקב מאשר אנשים שהקפידו פחות על נטילת התרופות (3.28 מול 4.09 עם p=0.02). המדדים הרדיוגרפיים היו גם הם גרועים יותר במטופלים שהקפידו פחות על נטילת התרופה הן בתחילת המחקר וכן לאחר שנה.

החוקרים מסכמים כי רק חמישית מהמטופלים הסובלים מ-RA הקפידו על נטילת התרופות בשיעור של 80% לפחות. המטופלים נטלו כראוי פחות משני שלישים מהמינונים של DMARD שנרשמו להם. הקפדה של המטופלים על המינונים הביאה לירידה בפעילות המחלה לאחר שנתיים מעקב.



Arthritis Rheum. 2013;65:1421-1429

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה