אורתופדיה-פיזיותרפיה

שימוש יתר בבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית להערכת כאבי גב תחתון (JAMA Intern Med)

ממחקר שכלל למעלה מ-2,000 בקשות לבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית, עולה כי למעלה ממחצית מהבקשות לבדיקות MRI (Magnetic Resonance Imaging) של עמוד השדרה המותני הוזמנו להתוויות שאינן מתאימות, או בעלות ערך שאינו ברור. הנתונים מצביעים על שימוש יתר משמעותי בבדיקות MRI להערכת עמוד השדרה המותני.

לדברי החוקרים, שמאמרם פורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine, הממצאים אינם מהווים הפתעה. מספר בדיקות MRI להערכת עמוד השדרה המותני עלה באופן דרמטי בשנים האחרונות, אך הקורלציה בין ממצאים בבדיקות הדמיה אלו ובין הסימנים והתסמינים הקליניים אינה טובה.

הם מציינים כי צמצום בדיקות מיותרות עשוי להפחית את הנזקים הקשורים בבדיקות MRI ועשוי לסייע בחסכון משמעותי בעלויות הטיפול הרפואי.

החוקרים קבעו תחילה קריטריונים הולמים לבדיקה, באמצעות שיטת RAND-University of California, שכללה סקירה ספרותית ויצירת מספר תרחישים קליניים. לאחר מכן הם ביססו שני פאנלים  של מומחים, אחד להערכת עמוד שדרה מותני ואחד להערכת הראש. חברי הפאנל דירגו את הולמות בדיקות ה-MRI בכל תרחיש בסולם של 9 נקודות, כאשר 1-3 נקודות מעידות על התוויה שאינה הולמת, 4-6 נקודות מעידות על התוויה שאינה-ברורה ו-7-9 נקודות מעיד על התוויה הולמת. החוקרים התבססו על חציון המדד בכל תרחיש להערכה של הולמות הבדיקה.

לאחר מכן החוקרים זיהו באופן פרוספקטיבי 1,000 בקשות לבדיקות MRI של עמוד השדרה המותני ו-1,000 בקשות לבדיקות MRI של הראש בשל כאבי ראש, שהוזמנו “י רופאים ממגוון התמחויות, תוך התאמת כל מקרה לתרחיש קליני אחד בו הוכח כי הבדיקה הולמת.

רק 443 מבין בדיקות MRI של עמוד שדרה מותני הוגדרו כהולמות (44.3%); מבין היתר, 285 בדיקות (28.5%) לא היו הולמות לפי הקריטריונים שנקבעו וב-272 בדיקות (27.2%) התועלת של הבדיקה לא הייתה ברורה. בקרב רופאי משפחה תועדו התוצאות הגרועות ביותר: רק 33.9% מבדיקות ה-MRI שהזמינו הוגדרו כבדיקות הולמות, בהשוואה ל-58.1% מאלו שהוזמנו ע”י מומחים אחרים.

הערכת כאבי גב או רגל לאחר-ניתוח הוגדרה כהולמת ב-160 מבין 167 מקרים (95.8%), אך התוויה זו היוותה רק 16.7% מכלל הבדיקות שבוצעו. ביתר 833 המקרים, הסבירות לדירוג לא-הולם או לא-ודאי הייתה גבוהה פי שלוש בהשוואה לסבירות כי ייקבע כי ההתוויה לבדיקה הייתה הולמת.

מצד שני, מרבית בדיקות ה-MRI שהוזמנו להערכת כאבי ראש (82.8%) הוגדרו כבדיקות הולמות. מבין היתר, 9% הוגדרו כבדיקות שאינן הולמות לפי הקריטריונים שנקבעו וב-8.2% התועלת של הבדיקה לא הייתה ברורה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שימוש-יתר בהתערבויות ובדיקות דוגמת MRI מלווה בסיבוכים והוצאות רפואיות מרובות. הפתרון ידרוש היענות רבה יותר להנחיות והדרכה טובה יותר של המטופלים.

JAMA Intern Med. Published online March 25, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה