אורתופדיה-פיזיותרפיה

השוואה בין טיפול מונותרפי ב-Tocilizumab ו-Adalimumab כנגד דלקת מפרקים שגרונית (Lancet)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, לפיהן טיפול מונותרפי ב- Tocilizumab (אקטמרה) נמצא עדיף על טיפול מונותרפי ב-Adalimumab (יומירה) להפחתת הסימנים והתסמינים של דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) בחולים שאינם מתאימים לטיפול מתוטרקסט.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כשליש מהחולים עם דלקת מפרקים שגרונית המטופלים בתכשירים ביולוגיים נוטלים טיפול זה בלבד. Tocilizumab הינו מעכב מעבר אותות דרך הקולטן ל-Interleukin 6 ונבחן כטיפול מונותרפי במספר מחקרים קליניים. כעת בחנו החוקרים את היעילות והבטיחות של טיפול מונותרפי ב- Tocilizumab בהשוואה ל-Adalimumab בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים ערכו מחקר אקראי, כפל-סמיות, בשלב 4, להערכת עדיפות הטיפול התרופתי. מדגם המחקר כלל חולים שטופלו ב-76 מרכזים ב-15 מדינות בצפון ודרום אמריקה, אוסטרליה וסביבתה ואירופה. כל החולים היו בגילאי 18 שנים ומעלה, עם דלקת מפרקים שגרונית חמורה במשך שישה חודשים ומעלה, שלא סבלו או לא התאימו להמשך טיפול תרופתי במתוטרקסט. החולים חולקו באופן אקראי לטיפול ב- Tocilizumab במינון 8 מ”ג לק”ג משקל גוף, במתן תוך-ורידי כל ארבעה שבועות, בנוסף לזריקה תת-עורית של פלסבו כל שבועיים, או לטיפול ב-Adalimumab במינון 40 מ”ג לק”ג משקל גוף, שניתן בזריקה תת-עורית כל שבועיים, בנוסף לזריקה תוך-ורידית של פלסבו כל ארבעה שבועות, למשך 24 שבועות.

תוצא הסיום העיקרי היה השינוי במדד פעילות המחלה לפי DAS28 (Disease Activity Score) מתחילת המחקר עד לאחר 24 שבועות.

החוקרים סקרו 452 חולים וכללו במחקר 326 חולים. אוכלוסיית המחקר לפי הכוונה לטפל (Intention-To-Treat) כללה 325 חולים (163 חולקו לטיפול ב- Tocilizumabו-162 חולקו לטיפול ב-Adalimumab). השינוי הממוצע מתחילת המחקר עד לאחר 24 שבועות במדד DAS28 היה גדול יותר משמעותית בקבוצת המטופלים ב- Tocilizumab (3.3-) בהשוואה לקבוצת המטופלים ב-Adalimumab (1.8-) עם הבדל שהיה מובהק סטטיסטית (p<0.0001). 16 מבין 162 החולים שטופלו ב-Adalimumab (10%) ו-19 מבין 162 החולים שטופלו ב- Tocilizumab (12%) פיתחו תופעות לוואי חמורות.

בהשוואה למטופלים ב-Adalimumab, בקבוצת המטופלים ב- Tocilizumab נרשם שיעור גבוה יותר של חולים עם ערכי LDL מוגברים, ריכוזי ALT מוגברים וספירה נמוכה של טסיות ונויטרופילים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-פי ממצאי המחקר, טיפול מונותרפי ב- Tocilizumab עדיף על טיפול מונותרפי ב-Adalimumab כנגד דלקת מפרקים שגרונית בחולים שאינם מתאימים לטיפול במתוטרקסט. פרופיל תופעות הלוואי של Tocilizumab ו-Adalimumab היה דומה לנתונים שעלו ממחקרים קודמים.

The Lancet, Early Online Publication, 18 March 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה