אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם יעילות התרופות הביולוגיות המאושרות ל-RA באירופה דומה ? (Biologics)

ע”פ סקירה שיטתית המתפרסמת החודש ב-Biologics  תרופות ביולוגיות אנטיראומטיות עם יכולת עיכוב מחלה (bDMARD? ) הן יעילות במטופלים עם תגובה לא מספקת לטיפול קונבנציונלי, אך יש הבדלים באפקטיביות של התרופות מקבוצת חוסמי ה-TNF אלפא הניתנות בשילוב עם התרופות הקונבנציונליות.

המחברים מסבירים כי קיים כיום מגוון רחב של bDMARD לטיפול בדלקת פרקים (RA) במטופלים עם תגובה תת אופטימלית או סבילות לתרופות הקונבנציונליות ממשפחת DMARD . מטרת הסקירה והמטה-אנליזה הייתה להשוות את היעילות היחסית של התרופות מקבוצת ה- bDMARD המאושרות לטיפול ברשות האירופאית כטיפול משולב או מונותרפי במטופלים שאינם סבילים או שיש להם התוויית נגד לטיפול במתוטרקסט.

המחברים ביצעו סקירה שיטתית מקיפה של מחקרים במאגרי המידע (PUBMED , קוקריין ועוד) במסגרת מחקרי שלב II או III , אקראיים, מבוקרים המדווחים על מדדי ה-ACR (של 20, 50, ו-70) ושנמשכו בין 12 ל-30 שבועות, בקרב מטופלים בוגרים  שטופלו לפני כן ללא תגובה מספקת בתרופות DMARD קונבנציונליות .   

להערכת יעילות יחסית של הטיפולים במחקרים השונים נעשה שימוש במערכת מטה -אנליזה בייסיאנית שהורצה בתוכנת  WinBUGS תוך שימוש באפקטים קבועים ואקראיים ומודל בינומי המקשר לתוצאות ה-ACR 20/50/70  שהתקבלו במחקרים.

בסה”כ זוהו  10,625 ציטוטים בספרות, ולאחר סקירה של 2,450 מאמרים מלאים, נכללו 29 ו-14 מחקרים מתאימים של טיפול משולב ומונותרפי , בהתאמה.

בניתוח של יעילות הטיפול המשולב, כל ה -bDMARDs הראו השגת ACR 20/50/70 בשכיחות גבוהה יותר בהשוואה ל-DMARD בלבד, למעט rituximab (מבטרה) אשר לא השיג מובהקות סטטיסטית לגבי התוצאות ב-ACR 70 .

ה-etanercept (אנברל) היה באופן מובהק יעיל יותר מאשר תרופות אחרות ממשפחת חוסמי ה-TNF אלפא ( adalimumab (יומירה) ו-infliximab (רמיקד) ) בשיפור תוצאות ACR 20/50/70 .

ניתוחי רגישות הראו שהכללת מטופלים מעבר לקהל היעד הנוכחי עשויה הייתה להשפיע על התוצאות.

החוקרים מסכמים כי bDMARDs המאושרים לטיפול באירופה במטופלים עם תגובה לא מספקת לטיפול קונבנציונלי הם יעילים,  אך קיימים הבדלים במידת היעילות היחסית שלהם, וכפי שעולה מהמטה-אנליזה זו ל-etanercept היעילות הגבוהה ביותר מבחינת השגת ACR 20/50/70 .  

Biologics. 2012; 6: 429464

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה