אורתופדיה-פיזיותרפיה

תוספי סידן אינם קשורים לעליה בסיכון הלבבי בנשים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research עולה כי תוספי סידן, הניתנים באופן נרחב לשמירה על בריאות העצם בנשים, אינם מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

לאחר למעלה מעשרים שנות מעקב, אחר מדגם שכלל כ-75,000 נשים, הסיכון היחסי למחלות לב וכלי דם עמד על 0.86.

לדברי החוקרים, למרות הפופולאריות של תוספי סידן (כאשר לפי ההערכות, 60% מהנשים מעל גיל 60 נוטלות את הטיפול), ישנו עניין גובר בקשר האפשרי עם מחלות לב וכלי דם, עם נתונים סותרים בנושא.

מניתוח משני של מחקר אחד עלה קשר בין תוספי סידן ובין סיכון מוגבר לאוטם לבבי ותוצא סיום משולב שכלל אוטם לבבי, אירוע מוחי ותמותה פתאומית. ובמטה-אנליזה של מחקרים אקראיים, זוהה סיכון מוגבר לאוטם לבבי עם או בלי הוספת תוספי וויטמין D, בעוד שמטה-אנליזה אחרת הדגימה השפעה ניטראלית לתוספים.

מאחר ומחקרים פרוספקטיביים בנושא היו עד כה קצרי-טווח, החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר Nurses’ Health Study, שהחל לגייס נשים בשנת 1976, בגילאי 30-55 שנים. הסקירה התבססה על תוצאות אודות 74,272 נשים שהשלימו שאלוני תזונה בשנת 1985, במהלכם מסרו נתונים מפורטים אודות הצריכה התזונתית, צריכת משקאות ותוספים תזונתיים.

כל המשתתפות במחקר לא סבלו ממחלות לב וכלי דם או ממאירות בתחילת המחקר.

במהלך 24 שנים ומעקב של 1,681,307 שנות-אדם, נרשמו 4,662 אירועים קרדיווסקולאריים. 2,855 מקרים היו קשורים למחלת לב כלילית, כאשר 748 היו פטאליים. 1,807 חולים אובחנו עם אירוע מוחי, כאשר ב-1,409 מקרים היה מדובר באירוע מוחי איסכמי.

החוקרים מציינים כי השימוש בתוספי סידן גדל באופן דרמטי במהלך תקופת המחקר, מ-30% בשנת 1984 עד 72% בשנת 2004.

בסקירה שבחנה את התוצאות בנשים שנטלו למעלה מ-1,000 מ”ג סידן בכל יום מינון ששימש במחקרים רבים שנכללו במטה-אנליזה לא זוהו סיכונים מיוחדים. הסיכון היחסי למחלת לב כלילית עמד על 0.75, הסיכון היחסי לאוטם-לבבי לא-פטאלי עמד על 0.74 עם סיכון יחסי של 0.81 לאוטם לבבי פטאלי ו-1.01 לאירוע מוחי. לא זוהה קשר עם סוגים ספציפיים של אירועים מוחיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא זוהה קשר בין תוספי סידן ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם, כולל אוטם לבבי, ומדובר במסקנה מאוד שמרנית.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research

לידיעה ב-Medpage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה