אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפול בכאבי גב כרוניים באמצעות duloxetine (סימבאלתה) קשור לצריכה נמוכה יותר של טיפולים לא ניתוחיים אחרים (Pharmacoeconomics)

מאת בעז גנזבורג, עורך מינהל רפואי

ע”פ מחקר כלכלי/רפואי המתפרסם החודש ב-Pharmacoeconomics עולה כי טיפול בכאבי גב תחתון כרוניים (CLBP) באמצעות duloxetine (סימבאלתה) מפחית הצורך בטיפולים לא ניתוחיים חליפיים, ואינו גורם לעלייה כוללת בעלות הטיפול בהשוואה לטיפולים לא ניתוחיים אחרים.

ברקע מסבירים המחברים כי מעט ידוע היום על תבנית הטיפול והעלויות ב-CLBP במטופלים עם סימבאלתה בהשוואה לטיפולים לא ניתוחיים אחרים. מטרתם הייתה להשוות בתנאי “עולם אמיתי” את עלויות הטיפול במטופלים עם CLBP אשר החלו טיפול בסימבאלתה, לבין מטופלים תואמים שהחלו בטיפול אחר לא ניתוחי.

מידגם המחקר כלל מאגר תביעות ביטוחיות בשנים 2004-8 של מבוטחים בגילים 18-64 עם כאב גב תחתון שאובחנו (ע”פ הגדרות HEDIS ) עם כאב גב תחתון כרוני לאחר 90 יום ממועד האבחנה הראשונית. 

המטופלים בקבוצת סימבאלתה קיבלו יותר ממרשם אחד במהלך 6 החודשים שלאחר אבחנת ה-CLBP , ללא טיפול קודם בסימבאלתה, אשר היו במעקב יותר מ-12 חודשים לפני האיבחון הראשוני של כאב גב תחתון ולמעלה מ-6 חודשים לאחר קבלת המירשם הראשון של סימבאלתה.

מטופלי סימבאלתה (553 מטופלים) היו עם שיעורים גבוהים יותר של תחלואה נלווית בהשוואה לקבוצת הביקורת התואמת שלהם שמנתה אותו מס’ של מטופלים אשר החלו טיפול אחר לא ניתוחי. 

תת קבוצה נוספת שנבדקה מנתה 103 מועסקים שסבלו מליקויי תפקוד לצורך בדיקת ההשפעה על אובדן ימי עבודה.

יעדי המחקר העיקריים כללו שיעורי תקופת הטיפול ועלויות טיפול רפואיות ותרופתיות ישירות מנקודת הראות של הגורם המבטח/מטפל, ועלויות עקיפות (אובדן תפוקה) מנקודת הראות של המעסיק.

שיעורי הטיפול הושוו באמצעות מבחן McNemar , ונעשה שימוש במבחני t בכדי לנטרל הטיות.

לאחר ביצוע התאמות, שתי הקבוצות היו עם מאפיינים דומים מבחינה דמוגרפית, קטגוריות של איבחון כאב גב תחתון, תחלואה נלווית, שימוש במקורות, תבנית טיפול ועלות טיפול ממוצעת.

במהלך 6 חודשי המחקר, המטופלים בקבוצת הסימבאלתה היו עם שיעורי שימוש  נמוכים יותר של טיפולים פרמקולוגיים נוספים (56.2% לעומת 64.9% שימוש באופיואידים נרקוטיים, ו-34.9% לעומת 49.5% שימוש ב-NSAIDs , ההבדלים היו מובהקים מבחינה סטטיסטית), וטיפולים לא פולשניים (28.8% לעומת 38.5% כירופרקטיקה, 25.5% לעומת 35.4% פיסיותרפיה, 17.5% לעומת 28.4% תרגול גופני – כל ההבדלים מובהקים סטטיסטית).

שיעורי הניתוחים בקבוצת הסימבאלתה היו דומים לקבוצת הביקורת (2.8% לעומת 3.8% עם P=0.1127) , ועלויות ישירות דומות (7,658 $ לעומת 7,439 $ , p=0.8119 ). 

מבין המועסקים עם CLBP , בקבוצת הסימבאלתה היה שיעור נמוך יותר של שימוש בטיפולים לא ניתוחיים ושיעורי ניתוח דומים, אך עלויות ישירות נמוכות יותר (5,227 $ לעומת 7,299 $ , p=0.0418) , ונטייה עלויות עקיפות נמוכות יותר (1,806 $ לעומת 2,664 $ , p=0.0528 ). 

המחברים מסכמים כי טיפול באמצעות סימבאלתה ב-CLBP בהשוואה לטיפולים לא ניתוחיים אחרים נמצא כקשור לפחות שימוש בטיפולים תרופתיים ולא ניתוחיים נוספים, שיעורי ניתוח דומים, וללא עלייה בהוצאות הטיפול הכוללות.  

Pharmacoeconomics. 2012 Jul 1;30(7):595-609

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה