אורתופדיה-פיזיותרפיה

הסיכון לנזק כבדי על-רקע טיפול ב-Flavocoxid (מתוך Ann Intern Med)

מסדרת מקרים חדשה, שפורסמה בכתב העת Annals of Internal Medicine, עולה קשר בין Flavocoxid (Limbrel), המשמשת לטיפול באוסטיאוארתריטיס, ובין רעילות כבדית.

הסדרה כללה ארבעה מקרים של רעילות כבדית, כאשר בשלושה מקרים נקבע כי Flavocoxid הינו הגורם האחראי בסבירות גבוהה ובמקרה אחר נקבע כי מדובר בגורם אפשרי לרעילות הכבדית.

Flavocoxid הינו תכשיר בוטאני שמקורו בשורש Scutellaria baicalensis ו-Acacia catechu. בניגוד לתוספים תזונתיים, מזון רפואי נועד לטפל במצבים רפואיים ספציפיים ואינו מיועד לאנשים בריאים. בניגוד לתרופות, מזון רפואי אינו נדרש למחקרים להערכת בטיחות ויעילות לפני השיווק.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 877 משתתפים שלקחו חלק במחקר Drug Induced Liver Injury Network Prospective Study, שהחל בשמונה מרכזים רפואיים בארצות הברית בשנת 2004. הם זיהו ובחנו מקרוב 4 חולים עם נזק כבדי בתוך שלושה חודשים מהתחלת טיפול ב- Flavocoxid. הסימנים והתסמינים כללו עליה ניכרת ברמות ALT (שיא ממוצע של 1268 יחידות לליטר), Alkaline Phosphatase (שיא ממוצע של 510 יחידות לליטר) ובילירובין (9.4 מ”ג לד”ל); צהבת; גרד; כאב בטן; חום ופריחה. בכל המקרים היה מדובר בנשים, בגילאי 57-68 שנים.

בכל ארבעת המקרים, הביטויים הכבדיים החלו לחלוף בתוך מספר ימים מהפסקת Flavocoxid, ורמות האנזימים ירדו לערכים תקינים בתוך 1-3 חודשים. שוב, הגורם נקבע כתוצאה מ- Flavocoxid בשלושה מקרים ובמקרה אחד נקבע כי ייתכן וזהו הגורם.

לדברי החוקרים, נראה כי הנזק הכבדי על-רקע Flavocoxid הוא קל עד בינוני, עם מרכיב הפטוצלולרי-כולסטטי משולב, המופיע 2-12 שבועות לאחר התחלת הטיפול התרופתי וחולף במהירות עם הפסקת הטיפול.

מגבלות המחקר כוללות את העובדה שלא ניתן היה להעריך גורמי סיכון או מנגנונים לנזק הכבדי על-רקע Flavocoxid. החוקרים משערים כי ייתכן וישנה מעורבות של תגובת רגישות-יתר.

Ann Intern Med. 2012;156:857-860

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה