אורתופדיה-פיזיותרפיה

תוצאות מבטיחות לתרגילי יוגה בטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (מתוך הכנס השנתי ה-31 מטעם ה-American Pain Society)

בנשים צעירות עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) חל שיפור משמעותי לאחר שהשלימו תכנית תרגילי יוגה בת שישה שבועות (Lyenger-Style), כך עולה מתוצאות מחקר חשד שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-31 מטעם ה-American Pain Society.

נשים במחקר הפיילוט דיווחו על שיפור במצב הבריאות הכללית, בחיוניות, בתחושת הערך העצמי ובמספר מדדים אחרים, אם כי לא חל שינוי בעוצמת הכאב. החוקרים מאמינים כי מדובר בטיפול ישים ופשוט בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

ברקע למחקר מסבירים החקורים כי תרופות מסוימות המיועדות לטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עשויות להיות מסוכנות בחולים צעירים, ולכן בחנו אחר חלופות אחרות לטיפול. מדגם המחקר כלל 26 נשים עם דלקת מפרקים שגרונית, בגילאי 21-35 שנים, שסבלו מהמחלה במשך 10.5 שנים, בממוצע. החוקרים חילקו באקראי 11 מהנשים הללו לתרגילי יוגה ו-15 נשים אחרות הוכנסו לרשימת המתנה לתרגילי יוגה.

לאחר שישה שבועות, הם ביקשו מהמשתתפות בשתי הקבוצות למלא מספר שאלונים להערכת מצבן. בקרב נשים בקבוצת ההתערבות נרשם שיפור במספר מדדים, כולל מדד SF-36 (Short Form 36) להערכת המצב הבריאותי הכללי, הערכת חיוניות, מדד PDI (Pain Disability Index), שאלון HAQ (Health Assessment Questionnaire), מדד BSI-18 (Brief Symptom Inventory) להערכת סומאטיזציה וחומרה כללית, שאלון Chronic Pain Acceptance Questionnaire, מדד Functional Assessment of Chronic Illness Therapy, מדד FFMQ (Five Facet Mindfulness Questionnaire) , ASES (Arthritis Self-Efficacy Scale) להערכת כאב ו-Global Improvement Scale.

בקבוצת הביקורת המדדים הללו היו פחות או יותר קבועים.

נשים בקבוצת תרגילי יוגה לא דיווחו כלל על תופעות לוואי או סיבוכים.

עם זאת, במספר מדדים אחרים לא זוהתה השפעה מובהקת סטטיסטית לתרגילי יוגה, כולל מדד Numeric Rating Scale להערכת עוצמת הכאב; מדד SF-36 להערכת כאב גופני; מדד SF-36 להערכת בריאות נפשית; מדד HAQ להערכת מוגבלות; מדד DAS28 (Disease Activity Score); מדד BSI להערכת דיכאון וחרדה; מדד ASES להערכת תפקוד. להערכת החוקרים, ייתכן כי הדבר נובע ממשך המחקר הקצר.

החוקרים מציינים כי להדגמת השפעות משמעותיות נדרש להקפיד על פעילות גופנית במשך כשמונה שבועות. כל סוגי התרגילים עשויים להועיל לחולים עם דלקת מפרקים שגרונית ויוגה הינה צורה נוספת של פעילות גופנית. ע”י חיזוק השרירים, פעילות גופנית מונעת תזוזה לא-נוחה של המפרקים.

למרות שממצאי המחקר אינם חד-משמעיים, שכן מדובר במחקר קטן, החוקרים מאמינים כי לממצאים חשיבות רבה, שכן הם מעידים על אפשרות נוספת לפעילות גופנית בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. חלק מהאנשים אוהבים להרים משקולות, אחרים מעדיפים יוגה.

מתוך הכנס השנתי ה-31 מטעם ה-American Pain Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה