אורתופדיה-פיזיותרפיה

החברה האירופאית לגיל המעבר מפרסמת המלצות עדכניות באשר לרמות ויטמין D בנשים פוסטמנופאוזליות (Maturitas)

החברה האירופאית לגיל המעבר בנשים וגברים (ה-EMAS) פירסמה נייר עמדה באשר לתפקיד של ויטמין D בנשים פוסטמנופאוזליות ובו היא מציינת שרמת הצריכה היומית המומלצת היא 600 IU , או 800 IU לקבוצה שהיא מעל גיל 71.

המחברים מציינים שהעדויות לאפקט של ויטמין D לא רק על צפיפות העצם ומניעת אוסטיאופורוזיס אלא גם על תחלואת לב, סוכרת, סרטן , מחלות זיהומיות ומחלות ניורודגנרטיביות (כמו אלצהיימר ופרקינסון).

פאנל המומחים שהתבסס על סקירת ספרות הגיע למסקנה שהמקור הטבעי לויטמין D הוא חשיפה לאור השמש המעוררת סינטיזה בעור. מקורות תזונתיים, שאינם משמעותיים כמו סינטיזה עורית כוללים מזונות מן החי כמו שמן דגים, ביצים וחלב.

מדידת רמות ה-( 25-hydroxyvitamin D (25(OH)D מאפשרת קביעה הסטטוס של ויטמין D כשהרמה האופטימלית היא בטווח של בין 30 ל-90 מ”ג/מ”ל. עם זאת, במדינות שונות ההמלצות עשויות להשתנות באשר לטווח האופטימלי, מציינים המחברים. הגורמים המשפיעים על רמות ויטמין D כוללים את עונת השנה (נמוך יותר כמובן בחורף), המיקום הגאוגרפי (קו הרוחב והגובה), זיהום אוויר, פיגמנטציה של העור, שימוש במסנני קרינה, ומידת כיסוי העור ע”י בגדים.

שימוש בתרופות נוגדות עוויתות ואנטיויראליות, השמנת יתר, הפרעות בספיגה, נזקי עור, חשיפה מועטה לאור השמש, מגורים בדיור מוגן קשורים לרמות נמוכות של hydroxyvitamin D .

ההמלצה היא מנה יומית של 600 IU אך יש להעלותה באנשים מעל גיל 71, ע”פ ההמלצות. נשים פוסטמנפוזאליות יכולות באופן כללי להשיג רמות תקינות של ויטמין D באמצעות חשיפה לשמש ללא מסנני קרינה למשך כ-15 דקות בין 3-4 פעמים בשבוע. צריכת מזונות עשירים בויטמין D לא תשיג בהכרח את הריכוזים הנדרשים.

כאשר נדרשים תוספתי תזונה השימוש בויטמין D2 (כמו ergocalciferol ) או ויטמין D3 (כמו cholecalciferol) עשוי להיות מתאים. בתלות במינונים שבהם משתמשים ונוכחות של הפרעה בתפקודי כליה או תחלואה אחרת יש מקום לניטור מתאים.

להלן רשימת המלצות ספציפיות הנכללת במסמך:


  • על קלינאים להכיר בכך שחסר בויטמין D נפוץ , גם בארצות שטופות שמש. (ההערכה היא שכ-70% מהאוכלוסיה המבוגרת באירופה סובלת מחוסר בויטמין D).

  • נשים פוסטמנפוזאליות בריאות עשויות להגיע לרמה מספקת באמצעות חשיפה של 15 דקות לשמש 3-4 פעמים בשבוע, או באמצעות צריכה של 800 עד 1000 IU ליום.

  • הערכת חוסר ספציפית של ויטמין D נדרשת בנשים עם השמנת יתר חולנית, הן לפני והן אחרי ביצוע ניתוח בריאטרי, הפרעות בספיגה, ו/או הפרעות בתפקודי כבר או כליה.

  • כמויות מספיקות של ויטמין D וטיפולים המגינים על חוזק העצמות נדרשים לנשים עם חוסר בויטמין D ואוסטיאופורוזיס, או אירוע שבר קודם. אם אין גורמי סיכון לרמות נמוכות של ויטמין D המינונים צריכים להיות בטווח של בין 800 ל-1200 IU ליום.

Maturitas.2012;71:83-88

הערת המערכת: ראוי לציין שכבר ב-2008 פירסם כח משימה ישראלי בראשותה של פרופ’חווה טבנקין מסמך מקיף של רפואה מונעת בגילים שונים. ההמלצות הנגעות לאוכלוסיה המבוגרת בנושא ויטמין D דומות להמלצות החברה האירופאית.  לכתבה שבה דיווחנו על ההמלצות , ולהמלצות עצמן – נא להקליק כאן (עמוד 39 למסמך)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה