אורתופדיה-פיזיותרפיה

מה בין השמנת-יתר ובין הסיכון לנפילות? (J Am Geriatrics Soc)

מבוגרים הסובלים מהשמנת-יתר מועדים יותר לנפילות עם סיכון למוגבלות, אם כי נראה שאלו עם ההשמנה הקיצונית ביותר מוגנים מפני חבלות, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-Journal of the American Geriatric  Society.

החוקרים מסבירים כי לעיתים קרובות רואים בנפילות בעיה של קשישים רזים ותשושים. עם זאת, באנשים שמנים תתכן הפרעה ניכרת יותר בשיווי משקל.

במחקר הנוכחי מצאו החקורים כי בקשישים שמנים הסיכוי לנפילות במהלך שנתיים היה גבוה יותר בשיעור של 12-50%, בהשוואה לביקורות בעלי משקל תקין. יחס הסיכויים הנ”ל עלה עם דרגת ההשמנה, כאשר העלייה של 50% בסיכון תועדה בקרב אלו עם מדד מסת גוף של 40 ומעלה.

הממצאים מבוססים על מדגם שכלל למעלה מ-10,000 אמריקאים בגילאי 65 ומעלה. בין השנים 1998 ו-2006, דווח על סך כולל של 9,621 נפילות, שהובילו ללמעלה מ-3,100 פציעות חמורות דיו שדרשו התייחסות רפואית.

שמנים היוו כ-23% מסך קבוצת המשתתפים שנפלו במהלך תקופת המחקר, והם היוו כ-20% מהמשתתפים שלא נפלו במהלך אותה תקופה. לאחר תקנון למחלות רקע הקשורות להשמנה ולסיכון לנפילות (דוגמת דלקות מפרקים, כאבי רגליים, סוכרת ושבץ מוחי), עדיין נותר קשר בין השמנה וסיכון מוגבר לנפילות.

באשר לסיכון לפציעה עקב הנפילה, בקשישים בעלי ההשמנה הקיצונית ביותר (ערכי BMI של 40 ומעלה) הסיכון לחבלה היה נמוך בכ-30%, בהשוואה לסיכון בעקבות נפילה בקרב משתתפים בעלי משקל תקין. עם זאת, במשתתפים עם השמנה קלה (BMI של 30-34.9), לא תועדה השפעה מגנה. למעשה, באנשים אלו נרשמה עליה של 17% בשכיחות מוגבלויות ארוכות-טווח לאחר נפילה, בהשוואה לגברים ונשים בעלי משקל תקין. באלו עם ערכי BMI בטווח 35-39.9 נרשמה עליה של 39% בסיכון למוגבלות.

החוקרים סבורים כי לממצאים אלו הסבר הגיוני. באופן כללי, אנשים שמנים נוטים לנפילות יותר מרזים. וכאשר הם נופלים, באלו עם ההשמנה הקיצונית ביותר ישנה הגנה מסוימת בשל עודף הריפוד וכוח העצמות. אך כאשר שמנים נפצעים, קשה להם יותר להחלים ולרוב חלה החמרה במצב הגופני שלהם.

ממצאי המחקר מספקים סיבה נוספת בגינה יש להתייחס להשמנת-יתר כאל בעיה חשובה בתחום בריאות הציבור.

J Am Geriatrics Soc 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה