אורתופדיה-פיזיותרפיה

תרגילי מודעות וקשב להפחתת הדחק עקב מחלות ריאומטיות (Ann Rheum Dis.)

ממחקר חדש עולה כי תרגילי מודעות וקשב (Mindfulness Therapy) הביאו להקלה משמעותית וממושכת לחולים עם מחלות מפרקים ריאומטיות, כולל דלקת מפרקים שגרונית, Ankylosing Spondylitis ו-Psoriatic Arthritis. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases.

תרגילי מודעות וקשב מהווים אחד משבעת הגורמים הבודהיסטים להארה; החוקרים שיערו כי תרגילים אלו עשויים לסייע לחולים להתמודד עם כאבי מפרקים כרוניים.

מדגם המחקר כלל 36 חולים שחולקו באקראי לקבוצת התערבות עם תרגילי מודעות וקשב, שהתמקדו בחוויה של הרגע הנוכחי. התרגילים נערכו בעשרה מפגשים קבוצתיים, במהלך 15 שבועות; פגישה מרוכזת נוספת נערכה שישה חודשים לאחר תום ההתערבות. 35 המשתתפים בקבוצת הביקורת קיבלו טיפול סטנדרטי עם דיסק של תרגילי מודעות לשימוש לפי רצונם.  בסה”כ, 67 משתתפים השלימו את המחקר.

תרגילי המודעות, שהיו חלק מתכנית VTP (Vitality Training Program), עודדו את החולים להיות מודעים ולהתרכז ברגשותיהם,מחשבותיהם וההתנסויות של גופם, כולל כאב, ללא ניסיון לשפוט או להימנע מהם. למשתתפים ניתנו גם תרגילים יצירתיים, דוגמת דמיון מודרך, מוזיקה וציור, והם חלקו את החוויות שלהם עם יתר חברי הקבוצה.

החוקרים התבססו על מדדים תקפים להערכת רמות דחק, יכולות התמודדות ואיזון תסמינים, כולל כאב ועייפות. ההערכות נערכו מיד לאחר השלמת 10 המפגשים ושוב לאחר 12 חודשים.

מספר המשתתפים עם רמת דחק של מעל 23 לפי שאלון General Health Questionnaire ירד מ-13 בתחילת המחקר ל-2 , שנה לאחר תום המפגשים.

החוקרים מדווחים על ירידה ברורה במדדי עייפות בקבוצת ההתערבות, אך לא בקבוצת הביקורת. בקבוצת ההתערבות, השיפור בעייפות גדל מהרמות לאחר הטיפול ועד למעקב לאחר 12 חודשים, אך בקבוצת הביקורת נותר ללא שינוי מתחילת המחקר.

השיפור הממושך מעיד כי ייתכן והמשתתפים שילבו חלק מתרגילי המודעות והקשב לחיי היומיום שלהם, וכי גישות אלו חיזקו את יכולתם להגיב לחוויות שלהם באופן גמיש יותר.

החוקרים כותבים כי הממצא המעניין ביותר הוא המצב בטווח הארוך, כאשר חלה עליה בגודל ההשפעה לאחר 12 חודשים. השפעות התערבויות פסיכולוגיות אחרות לרוב קטנות ואף פוחתות עם הזמן.

Ann Rheum Dis. Published online December 20, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה