אורתופדיה-פיזיותרפיה

מה בין אי-ספיקת לב ובין הסיכון לשברים? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research)

אי-ספיקת לב מובילה לעליה של קרוב ל-30% בסיכון לשברים אוסטיאופורוטיים מג’וריים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research (ASBMR).

חוקרים מקנדה שדיווחו בעבר על קשר בלתי-תלוי בין אי-ספיקת לב ושברים, ביקשו לבחון לעומק את נתוני צפיפות המינראלים של העצם בחולים אלו. לשם כך, הם ערכו מחקר מבוסס-אוכלוסייה, שכלל כ-45,000 מבוגרים שעברו בדיקה ראשונית להערכת צפיפות המינראלים של העצם בין השנים 1998-2007. המשתתפים היו במעקב עד שנת 2009.

מבין כלל המשתתפים, 1841 (4%) אובחנו בעבר עם אי-ספיקת לב. החוקרים תיעדו 2703 שברים חדשים, במהלך חציון של 5 שנים; עד 10% מהחולים עם אי-ספיקת לב אבחנו עם שבר מג’ורי חדש, זאת בהשוואה ל-5% מאלו ללא אי-ספיקת לב (יחס סיכויים מתוקן לגיל של 1.64).

בחולים עם עי-ספיקת לב שיעור גורמי הסיכון לשברים היה גבוה יותר. הם היו מבוגרים יותר, בהשוואה לאלו ללא אי-ספיקת לב (גיל ממוצע של 74 שנים, לעומת 66 שנים, p<0.001), עם שכיחות גבוהה יותר של גברים (17% לעומת 7%), מספר גבוה יותר של שברים אוסטיאופורוטיים קודמים (21% לעומת 13%) וצפיפות מינראלים נמוכה בעצם הירך (מדד T-Score, 1.3- לעומת 0.9-, p<0.001).

אולם, לאחר תקנון לגורמי סיכון לאוסטיאופורוזיס, מחלות רקע ותרופות העשויות להגדיל את הסיכון, החוקרים מצאו החלשה של הקשר אך לא היעלמות הקשר (יחס סיכויים מתוקן של 1.33), וכך גם היה לאחר תקנון נוסף לצפיפות המינראלים בעצם הירך (יחס סיכויים מתוקן של 1.28).

החוקרים מציינים כי עד 35% מהחולים נטלו טיפול תרופתי בחסמי ביתא, אך לא הודגם קשר עם הטיפול התרופתי.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Bone and Mineral Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה