אורתופדיה-פיזיותרפיה

ביספוספנטים ואנאלוגים של וויטמין D למניעת שברים לאחר-השתלה (J Clin Endocrinol Metab)

ממטה-אנליזה חדשה שפורסמה ב-Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism עולה כי טיפול בביספוספנטים או אנאלוגים של וויטמין D במהלך השנה הראשונה לאחר השתלת איבר סולידי, מפחית את הסיכון לשברים ומשפר את צפיפות העצם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים לאחר השתלת איבר סולידי חלה ירידה בצפיפות העצם עם עליה בסיכון לשברים, בעיקר במהלך השנה הראשונה לאחר ההשתלה. מספר מחקרים בחנו את מתן ביספוספנטים ואנאלוגים של וויטמין D למניעת שברים, אך מרביתם היו קטנים וחסרי עוצמה סטטיסטית. במאמר הנוכחי מדווחים החוקרים על סקירה המשלבת את תוצאות המחקרים הקיימים.

החוקרים ערכו סקירה ספרותית מקיפה אחר מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת ההשפעות על צפיפות המינראלים של העצם ושברים במבוגרים לאחר-השתלה, שטופלו בביספוספנטים או באנאלוגים של וויטמין D, כאשר הטיפול ניתן החל מההשתלה.

החיפוש הראשוני העלה 685 מאמרים מתאימים, מהם סקרו החוקרים 36 ו-11 ענו הקריטריונים שקבעו; תשעה מחקרים התמקדו בביספוספנטים ושניים התמקדו באנאלוגים של וויטמין D, מרבית  קבוצות הביקורת טופלו בקלציום או קלציום עם וויטמין D בלבד. היארעות שברים בקבוצת הביקורת עמדה על 24.7% ובשתי קבוצות ההתערבות ההיארעות הייתה נמוכה יותר משמעותית עם יחס סיכויים של 0.50 . טיפול פעיל לווה גם בעליה בצפיפות המינראלים של העצם, הן בעמוד השדרה המותני (2.98%) והן בצוואר הירך (3.05%). טיפול בביספוספנטים בלבד (625 מטופלים) הביא להפחתה משמעותית בהיארעות כל השברים (יחס סיכויים של 0.53, 95% CI = 0.30-0.91), אך לא שברי חוליות  (יחס סיכויים של 0.34, 95% CI = 0.09-1.24).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים לאחר השתלת איבר סולידי, טיפול בביספוספנטים או אנאלוגים של וויטמין D במהלך השנה הראשונה לאחר ההשתלה הפחית משמעותית את הסיכון לשברים והביא לשיפור צפיפות המינראלים של העצם. כל החולים במחקרים קיבלו טיפול לדיכוי חיסוני, המבוסס על סטרואידים וציקלוספורין, ומהסקירה עולה כי יש תועלת במתן ביספוספנטים ו/או אנאלוגים של וויטמין D לאוכלוסיית חולים זו. עם זאת, ייתכן ומשטרי טיפול חדשים כרוכים בהשפעה קטנה יותר על העצם, והממצאים אינם תקפים עבורם.

J Clin Endocrinol Metab, published early online 17 August 2011

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה