אורתופדיה-פיזיותרפיה

קסרלטו אושרה על-ידי ה-FDA כטיפול למניעת פקקת ורידים עמוקים לאחר ניתוח החלפת ירך או ברך (מתוך הודעת ה-FDA)

סוכנות ה-FDA (Food and Drug Administration) הודיעה על אישור השימוש בקסרלטו (Rivaroxaban), טיפול נוגד-קרישה פומי, הניתן פעם ביום, למניעת פקקת ורידים עמוקים העשויה להוביל לתסחיף ריאתי בחולים לאחר ניתוח להחלפת ירך או ברך.

קסרלטו מאושרת לטיפול במינון של 10 מ”ג, טבליה אחת, פעם ביום, למשך 35 ימים לאחר ניתוח החלפת ירך ו-12 ימים לאחר ניתוח החלפת ברך. קסרלטו הינה התרופה נוגדת-הקרישה הפומית החדשה היחידה שאושרה לשימוש בארצות הברית למניעת תרומבואמבוליזם ורידי בחולים לאחר ניתוח החלפת ירך או ברך.

ההנחה היא כי אישור התרופה יספק אפשרות נוספת להגנה על חולים מפני התפתחות קרישי דם ורידיים לאחר ניתוח החלפת ירך או ברך. לקסרלטו תועלת קלינית מוכחת עבור אחד הסיבוכים החמורים, הניתנים למניעה, והעובדה שמדובר בטיפול הניתן באופן פומי ופעם ביום, משחקת תפקיד חשוב בפשטות הטיפול.

על-פי איגוד ה-American Academy of Orthopedic Surgeons, בכל שנה, למעלה מ-800,000 אמריקאים עוברים ניתוח החלפת ירך או ברך. פרוצדורות אלו מלוות בסיכון מוגבר לפקקת ורידים עמוקים. במידה והקריש ניתק, הוא עשוי לנדוד לריאות ולגרום לתסחיף ריאתי, עם הפרעה לזרימת דם מחומצן וסיבוכים מסכני-חיים.

ה-American College of Chest Physicians ממליץ על מתן מדללי דם מיד לאחר ניתוח החלפת ירך או ברך וטיפול ממושך לאחר השחרור (לפחות 10 ימים לאחר ניתוח החלפת ברך ועד 35 ימים לאחר החלפת ירך) במטרה לצמצם את הסיכונים הללו. עם זאת, אין היענות מלאה ליישום ההנחיות הללו. פקקת ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי הינם הגורמים המובילים לאשפוז חוזר לאחר ניתוח החלפת מפרק.

מומחים בתחום מסבירים כי השימוש במדללי דם הוכח כבטוח ויעיל במניעת התפתחות קרישי דם. אישור השימוש בקסרלטו ע”י ה-FDA מספק אפשרות חדשה לטיפול בחולים לאחר ניתוח החלפת ירך או ברך, ויש לעודד חולים לדון באפשרויות הטיפול ובסיכונים עם הרופא המטפל, כחלק מההערכה הטרום ניתוחית.

מנתונים משלב III אודות קסרלטו עולה יעילות עדיפה לקסרלטו, הן בהשוואות ראש-בראש עם Enoxaparin והן בהשוואה לטיפול ממושך (5 שבועות) של קסרלטו אל מול טיפול קצר טווח (שבועיים) ב-Enoxaparin ולאחריו פלסבו. במחקרים אלו, ל-Enoxaparin  ולקסרלטו פרופיל בטיחות דומה, כולל שיעור נמוך של דימומים מג’וריים.

נציין כי בישראל התרופה מצויה בסל התרופות במקרים של (1) מניעת תרומבואמבוליזם לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך; (2) מניעת תרומבואמבוליזם לאחר ניתוח להחלפת הברך.

מתוך הודעת ה-FDA

לידיעה ב-Heart

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה