אורתופדיה-פיזיותרפיה

מהי היעילות של מתן שבועי תת-עורי של Abatacept בחולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית? (מתוך Arthritis & Rheumatism)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מאי המקוון של Arthritis & Rheumatism עולה כי עבור חולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית, הטיפול ב-Abatacept הינו יעיל באותה המידה כשניתן תת-עורית פעם בשבוע כמו טיפול תוך-ורידי הניתן מדי חודש.

החוקרים מסבירים כי התכשיר התת-עורי של תרופה זו, שהינה מודולטור של הקו-סטימולציה של תאי T, עשויה להיות בעלת תועלת מיוחדת עבור חולים אשר מעדיפים מתן עצמי של הטיפול.

במחקר כפול הסמיות אשר נמשך שישה חודשים, ביקשו החוקרים להשוות באופן ישיר את שני סוגי התכשירים בקרב 1,457 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית ותגובה בלתי מספקת לטיפול ב-Methotrexate. היעד העיקרי של המחקר היה היעדר נחיתות (Non-inferiority) של Abatacept במתן תת-עורי בהשוואה ל-Abatacept תוך-ורידי, על פי שיעורי ירידה של 20% ומעלה בתסמיני דלקת המפרקים (ACR 20 response).

המשתתפים המשיכו לקבל Methotrexate ובנוסף הוקצו אקראית לקבל Abatacept בזריקות תת-עוריות (במינון 125 מ”ג מדי שבוע) או לחילופין בעירוי תוך-ורידי (כ-10 מ”ג לק”ג מדי ארבעה שבועות). החולים בקבוצת המתן התת-עורי קיבלו מנת העמסה תוך-ורידית של התכשיר ביום הראשון למעקב, על מנת לוודא כי הושג ריכוז השפל הדרוש של Abatacept בסרום לשם תפישה מלאה של הקולטנים, ולפיכך עיכוב מלא של תאי ה-T, וזאת מהר ככל האפשר.

החוקרים מדווחים כי שיעורי התגובה לטיפול (ACR20) בתום שישה חודשים עמדו על 76.0% בקבוצת הטיפול התת-עורי ו-75.8% בקבוצת הטיפול התוך-ורידי.

באשר לתופעות הלוואי של הטיפול, טוענים החוקרים כי פרופיל הבטיחות היה בסך הכל בר השוואה בין הקבוצות. שיעור הפסקת הטיפול בשל תופעות לוואי רציניות (ובעיקרן זיהומים) עמד על 1.1% ו-1.9% בקבוצת המתן התת-עורי והתוך-ורידי, בהתאמה. החוקרים מוסיפים כי תגובות באתר ההזרקה נצפו ב-2.6% ו-2.5% מהחולים, בהתאמה, וכי חולה אחד בכל אחת משתי הקבוצות סבל מתגובה אנאפילקטית, אשר בשני המקרים חלפה עד יום 2 למעקב.

בנוסף, הפוטנציאל לתגובה אימונית מוגברת למתן תת-עורי של התכשיר לא התממש, לדברי החוקרים. שלושה חולים (0.4%) בקבוצת המתן התת-עורי וחמישה (0.7%) בקבוצת המתן התוך-ורידי הראו בדיקות סרופוזיטיביות לנוגדנים כנגד  Abatacept.

החוקרים מסכמים תוצאותיהם אלו תומכות בשימוש ב-Abatacept כתכשיר תת-עורי, ולפיכך מעמידות אותו כאפשרות טיפולית נוספת ויעילה עבור חולים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית.

Arthritis Rheum 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה