אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם טיפול בתרופות ממשפחת PPI מעלה את הסיכון לשברי ירך וחוליות? (Am J Gastroenterol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים כי ישנו קשר אפשרי בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor) ובין סיכון מוגבר לשברי ירך וחוליות, אך מדובר במסקנות שאינן חד-משמעיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים חשש רב בנוגע לטיפול בתרופות ממשפחת PPI והסיכון לאוסטיאופורוזיס ושברי עצמות. עם זאת, מחקרים קליניים בנושא העלו תוצאות סותרות.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה ובחנו את התוצאות מארבעה מדגמים ושישה מחקרים תצפיתיים שכללו למעלה מ-223,000 שברים והעריכו את הקשר עם טיפול בתרופות ממשפחת PPI.

החוקרים ערכו השוואה בין חולים שלא נטלו טיפול ב-PPI ואלו שנטלו את הטיפול בעבר, ובין אלו שנטלו את הטיפול בהווה ומצאו כי יחס הסיכון לשברי ירך הינו 1.25 (בתשעה מחקרים). בארבעה מחקרים יחס הסיכון לשברי חוליות עמד על 1.50. באשר לשברי שורש כף יד ואמה (בשלושה מחקרים), יחס הסיכויים היה 1.09.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עולה כי טיפול במינון גבוה ובמינון נמוך של תרופות ממשפחת PPI לווה בסיכון לשברי ירך, אך כי טיפול קצר-טווח מלווה בסיכון גבוה יותר בהשוואה לטיפול ארוך-טווח. לאור זאת, החוקרים קובעים כי לא ניתן להסיק כי קיים סיכון מוגבר לשברים עם חשיפה ממושכת יותר לטיפול התרופתי.

מהממצאים עולה קשר מתון בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI ובין סיכון מוגבר לשברי ירך וחוליות; עם זאת, הממצאים גם מצביעים על מגבלות מתודולוגיות חשובות של המחקרים שנכללו בסקירה.

לאור זאת, המסקנה העיקרית של הסקירה הינה כי העדויות הזמינות כיום אינן מספקות ודרושים מחקרים באיכות טובה יותר להערכת הנושא.

Am J Gastroenterol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה